Sinterklaas, zwarte piet en onze beleving

Sinterklaas en zwarte piet associeer ik – sinds ik heel jong was – met geborgenheid. Ze bevinden zich in een heel oud gedeelte van mijn brein, net als de geur van speculaas, warme chocolademelk, de smaak van mierzoete marsepein. Ze bevinden zich een een ruimte vol van veilig familiaal samenzijn, gelach en de spannende verwachting van cadeaus. Het sinterklaasfeest herinnert me aan jeugdige gelukzaligheid, aan koude, donkere dagen gevuld met warm, licht verlangen. Het zijn belangrijke herinneringen en ze zijn op de een of andere manier kwetsbaar, misschien omdat ze afkomstig zijn uit mijn vroege kindertijd: alles uit die tijd is fragiel en heel persoonlijk.

Ik deel een soortgelijke herinnering met heel veel Nederlanders. Het is iets dat we van generatie op generatie doorgeven. Graag wil ik dat mijn dochter dit ook meemaakt, dat gevoel van samenzijn, die geborgenheid van het Sinterklaasfeest. Ik wil met haar de bekende liedjes zingen en haar schoen zetten, met een grote wortel en wat hooi erin. Ik wil dat ze ‘s morgens opstaat en niet kan wachten om te zien wat erin zit.

Mijn eerste reactie, toen ik iemand zwarte piet in verband hoorde brengen met racisme, was daarom ook ronduit afwijzend. Het compartimentje in mijn brein waar Sinterklaas en zwarte piet zich bevinden, die clustering van associaties die ik hierboven noemde, stond ver af van dat compartimentje waar het begrip racisme thuishoorde. Racisme associeer ik met narigheid, met Ku Klux Klan, brandende kruizen, met lynchings, met gewelddadige skinheads, met ‘Slegs vir blankes’. Racisme is naar en onveilig, het had niets, maar dan ook niets te maken met mijn beleving van het Sinterklaasfeest.

Daarom maakte ik ervan: zwarte piet is een sprookjesfiguur, zoals de Oostenrijkse Krampus. Of een schoorsteenveger. Of weet ik wat, maar vooral geen racistische karikatuur van een zwarte man. Of ik zei dat ik het geen belangrijke discussie vond, dat zwarte piet nou eenmaal traditie was. Dat er wel meer dingen waren die niet klopten, en vervolgens ging ik heel lang nadenken over voorbeelden. Zoals Jodenkoeken en blanke vla. Zijn die dan niet beledigend? Tsja.

Het heeft me tijd gekost om zonder dit soort verkrampte uitvluchten (want dat zijn het) neutraal naar het probleem te durven kijken. De achtergrond van mijn reactie was namelijk mijn beleving. Mijn beleving van Sinterklaas en zwarte piet is warm, veilig en geborgen, maar voor heel veel mensen met een donkere huidkleur is die beleving anders. Voor hen is het Sinterklaasfeest, en dat komt vooral door zwarte piet, juist onveilig en ongemakkelijk. Want hoewel zwarte piet door de jaren heen zijn Surinaamse accent is kwijtgeraakt, evenals zijn grote oorbellen en dikke lippen, is het nog steeds een springerige zwarte man met kroeshaar, het knechtje van de witte Sinterklaas.

Dat besef, dat zwarte piet niet los gezien kan worden van een racistisch verleden, en dat dat racistische verleden tot op de dag van vandaag volwassenen en kinderen heel veel pijn doet, hoeft niet mijn veilige en warme herinnering aan Sinterklaas te bevlekken. Dat ik zo van dat feest genoot als kind maakt mij geen racist en maakt ook het feest zoals wij dat altijd vierden niet racistisch. Maar de tijden zijn veranderd, Nederland is veelkleuriger geworden. We moeten nu wel echt van die piet af. Hij kan niet meer, hij is al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen, hij begint zuur te ruiken.

Die zuurheid walmde mij volop tegemoet toen ik de reacties las op het optreden van Quincy Gario tijdens Pauw en Witteman. Ik rook die zuurheid op twitter, op facebook, op de talloze fora waar mensen over dit onderwerp discussieerden. Veel blanke Nederlanders schreeuwen over hun kwetsbaarheid heen, worden gemeen, racistisch, sarren, pesten als schoolkinderen. Er ging een plaatje viraal op facebook, dat Gario voorstelde, gephotoshopt als zwarte piet met de tekst ‘ zeurpiet’ eronder. Gretig klikten de vingers op de like-knop.

Het Sinterklaasfeest dat ik altijd vierde, was niet hetzelfde als dat van mijn grootouders. Mijn sinterklaasfeest kende noch de roe, noch de zak. Die waren voor mijn jeugd al afgeschaft, die barbaarse disciplineringsinstrumenten. Sinterklaas gebruiken om kinderen in het gareel te krijgen, dat doen we tegenwoordig niet meer. Sinterklaas is vooral een kindervriend, geen gewelddadige boeman.

Voor de generatie van mijn dochter zou ik graag een Sinterklaas willen zonder die zwarte piet-figuur. Een inclusief sinterklaasfeest zou ik willen, met pieten in alle kleuren van de regenboog. Zodat niet alleen zij later een geborgen en veilige herinnering zal hebben aan Sinterklaas, maar ook haar vriendjes en vriendinnetjes met een donkere huidkleur. Want tradities passen zich aan aan de tijd waarin we leven. Dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze ook altijd blijven doen.

Advertenties
Een reactie plaatsen

135 reacties

  1. Ineke van Wanroij

     /  13 oktober 2013

    Mooi stuk Dylan , vooral dat je de sfeer rond Sint zo mooi weergeeft , de geborgenheid . Ineke van Wanroij .

    Beantwoorden
  2. helemaal mee eens dank je wel!

    Beantwoorden
  3. Olaf

     /  13 oktober 2013

    Ik ben van mening dat het feest Sinterklaas op zichzelf niet fout is. Het heeft in deze tijd niets meer met discriminatie of racisme te maken. Dat staat allemaal los van het feest zelf. Ik ben ook meer van de uitleg dat zij zwart zijn door de roet, en niet van oorsprong bevrijdde slaven zijn. Welke van de twee waar is, geen idee maar dat is op zich ook niet belangrijk. Wat belangrijk is, is met welke gedachte we het feest nu vieren. We leven immers in het nu, en niet in het verleden. In het verleden zijn vele dingen fout gegaan, en dat kunnen we niet meer goed praten. Wat we wel kunnen doen is nu goed met elkaar omgaan, en jonge kinderen geen verkeerde beelden meegeven. Wat ik ook vind is dat dit dan ook goed duidelijk gemaakt moet worden aan iedereen, jong en oud. Doe je dit niet, dan kan in principe elk goed bedoeld iets verkeerd uitpakken. Miscommunicatie dus.

    Tuurlijk kunnen we heel sinterklaas afschaffen, en gedeeltelijk zal dit ook ervoor zorgen dat kinderen elkaar geen zwarte piet meer gaan noemen. Aan de andere kant creëer je weer meer racisme omdat dan het idee gaat komen “Door al die allochtonen die overal om zeuren kunnen we onze eigen Hollandse tradities niet meer houden, weg met die allochtonen!” (wat je nu dus al mee maakt…) Hoe je het ook went of keert, of de traditie nou van oorsprong fout is of niet, het is een stuk Nederlandse trots en dat zullen Nederlanders nooit zomaar welwillend opgeven. Wij zijn immers een trots volk.

    Racisme en discriminatie zullen dus nooit stoppen, helaas. Echter wat we wel kunnen doen is elkaar zoveel mogelijk helpen. Dan is dus de vraag wat de juiste manier is. Is dat om zwarte piet af te schaffen, is dat om zwarte piet een andere kleur te geven, of is dat om de mensen beter te informeren over wat het feest eigenlijk inhoudt.

    Ik denk dat de eerste 2 oplossingen onnodig zijn. Misschien wat te optimistisch van mij, maar de woede momenteel jegens zwarte piet richt zich op het feit dat dit een racistische traditie is. Zoals ik zei, mogelijk is dit zo, maar tegenwoordig is de traditie niet meer racistisch bedoeld. En ik denk dat wanneer dit beeld globaal naar mensen gecommuniceerd wordt, de ontevredenheid en racisme ook weggenomen zal worden.

    Beantwoorden
    • Manuel

       /  16 oktober 2013

      Lol…. Sinds wanneer zijn Nederlanders een trots volk? Staan juist erom bekend met alle winden mee te waaien en bijzonder weinig besef te hebben van het eigen cultuur historische erfgoed. Fransen, Duitsers, Britten, Amerikanen etc. zijn pas trots.
      Als je een aanhanger bent van de theorie dat zwarte Piet zwart is van de roet, hoe verklaar je dan de dikke rode lippen en het zware accent waar zwarte Piet 30 jaar geleden nog mee rondliep. Nee hij is zwart omdat het een neger is, nee een karikatuur van een neger.

      En dat je zegt dat zwarte piet misschien ooit racistisch bedoeld was maar nu niet meer en daarmee een rechtvaardigingsgrond zoekt, dan sla je de plank nogal mis.
      Stel ik hang op 4 mei een gigantisch grote nazi vlag met hakenkruis op…. Jij zegt tegen mij dat dat niet kan want die symbolen vertegenwoordigen een regime dat veel kwaad heeft gedaan en waar veel mensen onder hebben geleden en nog steeds lijden als ze die symbolen zien. Ik dien je van repliek en zeg dat het wel zo kan zijn dat mensen veel hebben geleden onder de nazi’s maar dat het nu niet mijn bedoeling is dat die mensen lijden onder deze symbolen maar dat ik ze wel laat hangen want wat in het verleden is gebeurd is nou eenmaal gebeurd, kunnen we niks aan veranderen. We leven nu in het heden. Dat er mensen onder lijden ga ik dus gewoon aan voorbij.
      Denk dat je mij dan een botte lul zou vinden?

      Beantwoorden
      • Dirk

         /  19 oktober 2013

        Nazi-vlaggen staan nog steeds symbool voor nazi’s, de schmink van zwarte piet staat niet meer direct voor de negerslaaf die het ooit was.

      • walter

         /  17 augustus 2015

        duidelijk dat je de Leeuwenkoning hebt gekeken de afgelopen week, Manuel 😉 Maar, om een beetje van repliek te zijn, kijk ook eens naar de da Vinci code, hakenkruizen zijn een stuk ouder dan nazi’s (ik ben vergeten waar vandaan precies wel)

        En ja, ik vind jou een botte lul, iemand die zegt dat zodra er een slechte nota vast zit aan iets (bijvoorbeeld jouw hakenkruis), dat dat dan een reden is om het vooral te mijden als de pest, in plaats van te proberen om af en toe, het imago te verbeteren, dat klopt voor geen meter in mijn boekje. Doe je dat ook zo bij je vrienden?

  4. Debbie

     /  14 oktober 2013

    Ik denk dat de reactie op zwarte piet vanuit de Nederlanders die ermee opgegroeid zijn net zo’n gut-reactie is als bijvoorbeeld de reactie van Moslims op de vrouwenonderdrukking in de Islam: je weet dat het eigenlijk niet kan, maar ze zitten aan iets vertrouwds en eigen, dus schop je je om je heen en probeer je iets te rechtvaardigen wat eigenlijk niet meer te rechtvaardigen is.

    Beantwoorden
  5. Kees

     /  14 oktober 2013

    Het punt is dat het hetzoveelste punt is waarop, ‘De Nederlander’ een schuldgevoel aangepraat wordt.

    Beantwoorden
    • Rotterdammert

       /  15 oktober 2013

      Kees, als je een schuldgevoel hebt dan moet daar wel een reden voor zijn

      Ik zie geen enkele reden om me aangesproken te voelen in dit geheel. Of Piet zwart is of geel, of een varkenskop…..het zal me persoonlijk een zorg wezen. Maar dat geeft me nog niet het recht om de gekleurde medemens aan te vallen omdat hij/zijn een andere mening heeft. Noch me door die mening aangesproken te voelen.

      Grow Up

      Beantwoorden
    • Cindy

       /  16 oktober 2013

      Dat is zo niet waar. Ik ben zelf een surinaamse dertiger. Het gaat niet om schuld geven, maar om bewustwording. Ik ben niet voor de afschaffing van dit feest, maar voor aanpassing. Over de decenia heen is dit al veel gebeurd dus het kan wel. Cultuur en traditie zijn niet statisch maar juist dynamisch. Cultuur en traditie zijn door mensen zelf gecreeerd. We zijn geen geprogrameerde robots. Daarnaast kan bijvoorbeeld een traditie, verschillende betekenissen hebben voor verschillende mensen. En veel donkere mensen voelen zich elk jaar ongemakkelijk bij dit feest. De geschiedenis is niet duidelijk over de herkomst van de knecht van sint, maar we mogen ons er best wat meer bewust van zijn dat piet al heel wat jaren veel weg heeft van een neger met dikke rode lippen en kroeshaar die de knecht speelt van een witte man. Een lieve witte man met goede bedoelingen, sinds jaren, dat wel. Maar ook deze lieve man zal uiteindelijk met de tijd mee gaan. Het is alleen een kwestie van tijd.
      En bedankt Dylan voor je mooi verhaal.

      Beantwoorden
  6. Olaf, ehm, het is een beetje vreemd om mensen de pijn van discriminatie te laten ondergaan zodat anderen daarvan kunnen leren. Want dat krijg je dus als je gaat voor optie ” om de mensen beter te informeren over wat het feest eigenlijk inhoudt”. Eerst gaan vertellen hoe racistisch de oorsprong is, en hoe pijnlijk voor velen, en daarna dan dat feestje gaan vieren? Dat lijkt me nogal een contradictie en sich, en als je dat toch zou doen zou je dus een publiek statement maken dat je weet dat het fout is maar we doen het toch tralalala. Verder ben je bezig in je ‘Zwarte Piet kan toch wel zo blijven als hij is’ modus, nee , het kan echt niet. Roetvegen, niet die lippen die ik nog wel vaak zie, geen kroeshaar. En dan komt het helemaal goed. Dit hele stuk hierboven is heel verhelderend wat

    Of racisme en discriminatie nooit zullen stoppen weet ik niet ,maar dat mag geen reden zijn om nu maar alvast niets te doen.

    Beantwoorden
  7. Job

     /  14 oktober 2013

    Ik denk dat Olaf, en een heleboel Hollanders, een denkfout maken als ze zeggen dat ze het niet racistisch bedoelen. Dat geloof ik best. Maar hoe je het bedoelt maakt helemaal niet uit. Het gaat erom wat je doet, en hoe dat aankomt.

    Beantwoorden
    • Peter

       /  17 oktober 2013

      Met “Het gaat erom wat je doet, en hoe dat aankomt.” maak je ook een denkfout. Er zijn zoveel dingen die bij bepaalde personen / groepen gevoelig (kunnen) liggen. Dat ligt vaak ook aan die personen / groepen.
      Overigens denk ik dat zwarte Piet inderdaad over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Gewoon Piet is ook prima. Voor kinderen maakt dat echt niet (zoveel) uit als voor volwassenen. En het is een kinderfeest. Zwarte Piet zal sowieso gaan verdwijnen, al is het maar om te zorgen dat het feest niet elk jaar verziekt wordt door zulke onnodige discussies.
      En dan afwachten wat het volgende item is wat niet kan.

      Beantwoorden
      • I live only a mile from the Pacific. Love it. Get to go beach-combing whenever the weather is decent. We’re having our first storm of the season right now. In a few days the beaches will have lots of goodies to fi.2#Don&n8d17;t really have a fave god, mainly depends on how they are portrayed which can differ from one storyteller to the next.

  8. Naro

     /  14 oktober 2013

    Het gaat niet om het “afschaffen van het sinterklaas feest” zoals veelal angstig bezigt, we “pakken u niets af”….het gaat om het racistisch element wat erin zit, het concept “zwarte piet”….Dáár wrijft de spreekwoordelijke schoen. Uitleggen aan donkere mensen dat “het niet zo racistisch bedoeld is” als goedkeuring om er doodleuk mee door te mogen gaan, gaat volgens mij niet werken omdat je er alsnog jaar in jaar uit in Dec. mee word geconfronteerd en het voelt gewoon niet fijn, de wetenschap waar het in beginsel op is gestoeld, wil je dat serieus je kinderen meegeven???…Ik heb ook Sinterklaas gevierd…en werd ook uitgescholden voor zwarte piet door andere kinderen en ouders die krampachtig mee lachten met hun kroost als zei riepen “kijk, zwarte piet”….(de man die kinderen meenam als ze stout waren is nou eenmaal ook niet iets positiefs)…’t is diezelfde krampachtigheid (in lach -én poging tot uitleg aan kroos) die aanduid dat er dus wel degelijk iets ligt wat niet juist is… De maatschappij verandert steeds sneller…ook qua samenstelling… laat tradities mee veranderen om een modus te vinden waarop niemand zich hoef te ergeren aan dit kinderfeest.

    Beantwoorden
    • Joleen

       /  15 oktober 2013

      Sinterklaasfeest is een feest voor blank, bruin en zwart. Zo moet je het zien in deze moderne tijd. Mannen met baarden worden ook weleens uitgescholden voor sinterklaas of de kerstman. Uitschelden is nooit goed!! Zwarte Piet is een held die veel kinderen adoreren. En ik weet ook dat heel veel mensen het een eer vinden om zwarte Piet te mogen zijn tijdens het Sinterklaas feest. Met vroeger heeft het in deze tijd niets meer te maken. Zoals ik al zei, zie het als een feest waar blank en zwart samen gaan en het goede in de mens naar boven brengt!! We leven NU in 2013!!!!!!

      Beantwoorden
      • Michael van Garen

         /  19 oktober 2013

        Wow, het feit dat je een baard vergelijkt met een donkere huidskleur doet me serieus twijfelen aan jouw intelligentie. Je baard kan je namelijk wegscheren, een donkere huidskleur niet. In het vervolg even nadenken voor je zoiets schrijft. Oh ja, we leven idd in 2013, maar die krampachtige opmerking van jou lijkt wel 1930 of zo.

  9. Hans

     /  14 oktober 2013

    Als we nou de Zwarte Pieten eens niet meer zouden schminken, ze de ‘management assistenten’ van Sinterklaas zouden noemen en ze uit alle lagen van de samenleving en uit alle etnische achtergronden lieten komen? Ook mannen en vrouwen? Homo’s en hetero’s? Valide en minder valide mensen? Etc. etc.? Zou dat het oplossen? Nee hè?

    Beantwoorden
  10. Ik ben hier zo mee eens dat ik een grote glimlach niet kan onderdrukken. Ik heb regelmatig een discussietje gevoerd hierover afgelopen week, en ik probeerde dat in alle redelijkheid te doen maar ik schrok af en toe van de narigheid die ik terugkreeg als reactie erop, en dit vat het allemaal perfect samen. Dus geliked en gedeeld op zowel FB als Twitter. Op naar vernieuwing wat mij betreft.

    Beantwoorden
  11. Joyce

     /  14 oktober 2013

    Wat goed en mooi omschreven! Ik ben het compleet met je eens.

    Beantwoorden
  12. Wat een goede blog en zo zie je er steeds meer komen. De hele zwarte pieten kwestie raakt me. Enerzijds vanwege de associatie die ik ermee heb, alleen maar warme herinneringen. Maar ik kijk als blanke en heb het ook altijd zo beleeft. Als zoveel mensen in ons land er moeite mee hebben, het hen raakt en zij het niet associëren met warmte en fijne herinneringen, dan passen we het toch aan. in de eerste instantie dacht ik ook, wat nou de zwarte piet weg.. Maar ik ben blijven lezen en lees de kwetsingen van andere mensen. Ik vind het treurig dat er hierin een wij een zij ontstaan. Uitspraken als rot op je naar je eigen land, of Nederland heeft geen eigen cultuur het is allemaal van anderen gepikt raken mij. Dit land is voor ons allemaal en ik gun het mijn kinderen en ook mezelf dat we elkaar respecteren en blij zijn met elkaar. Dat het een rijk goed is om van allerlei achtergronden en belevingen wat mee te krijgen. Zwarte piet is door de jaren heen al aan allerlei veranderingen onderhevig, het past zich aan, aan de tijd. Blijkbaar is het nu weer tijd voor een aanpassing, lijkt mij geen probleem. Er is niemand die zegt dat het feest verboden moet worden. We kunnen er dan met zijn alle van genieten en dat is voor mij belangrijker dan een “traditie”. Het maakt niet uit wat de geschiedenis is van het feest het gaat om het nu en als we koppig blijven vasthouden vergroten we de wij en zij en dat is wel het laatste wat ik wil.

    Beantwoorden
  13. Reggie Noble

     /  14 oktober 2013

    Goed omschreven. Ik als donkere medemens, denk inderdaad dat de witte Nederlanders in deze kwestie, zich meer dienen open te stellen voor het probleem van de donkere medemens. Alleen op die manier realiseer je een gelijkwaardige discussie. En vanuit een gelijkwaardige discussie komen weer nieuwe inzichten en hopelijk een OPLOSSING naar tevredenheid van beide partijen, die nu als 1 hetzelfde feest met evenveel plezier kunnen vieren. Want uiteindelijk zou het een “feest” moeten zijn voor alle medemensen.

    Weg met die angsten en lelijke woorden, maar gewoon meer openstaan naar elkaar. Dan pas zul je zien hoe verblind je soms kunt reageren. Terwijl je jezelf een “weldenkend / intelligent” persoon acht. Zelfs dan kun je dus ‘verblind’ reageren. Dat willen we toch niet?!

    Welkom Sinterklaas ZONDER Zwarte Piet!

    Beantwoorden
  14. Als verhalenverteller heb ik het behoorlijk makkelijk, in noem het karakter al jaren Piet en dat lijkt niemand te storen, of zelfs maar op te vallen; het is dan de luisteraar die er in het hoofd al dan niet een kleurtje aan toevoegt .

    Werkelijke veranderingen zijn lastiger; als ik bijvoorbeeld in mijn verhalen Sinterklaas erg verdrietig naar de kerstman laat gaan om raad:

    “Kerstman, ik word er zo verdrietig van, dat er rond mijn feest steeds meer mensen verdrietig zijn i.p.v. feestvieren, omdat anderen onze tradities niet willen updaten. Bij jou hangen de mensen toch ook al jaren geen echt fruit meer in de boom, of echte kaarsjes, en hoeveel mensen gaan er eigenlijk nog naar de traditionele kerst-mis?”

    Zelfs als de Kerstman (uit mijn verhaal) de Sint zou aanraden, alle pieten vanaf nu veelkleurig te maken (zonder schmink-masker is het nou eenmaal moeilijker om een onherkenbare en vrije, malle Piet te spelen), zouden de kinderen, zodra ze bij mijn voorstelling vandaan kwamen, gewoon de zwarte Piet weer op straat zien.

    In 2006 begreep de publieke omroep dit ook al. Ze hebben een dappere poging gedaan om de traditie mee te laten groeien naar deze tijd, maar zijn daarna helaas gezwicht voor de druk van een stel agressieve starre mensen.

    Misschien als de Nederlandse & Belgische omroepen, zowel publiek als commercieel voor één keer de handen in elkaar zouden slaan, zou het sinterklaasfeest, in al z’n glorie weer een verbindend Volksfeest kunnen zijn.

    Beantwoorden
  15. Zonder de discussie te willen bagatelliseren maar ‘Blanke Vla’ en ‘Jodenkoek’ hebben niet echt een racistische ondertoon. ‘Blank’ is een kleur (kleurloos) en ‘De Joode’ was een bakkersfamilie volgens één verklaring van de naam: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenkoek

    Beantwoorden
  16. Pieten zijn toch geen Teletubbies? (pieten in alle kleuren)

    Beantwoorden
  17. Reinier

     /  14 oktober 2013

    Eens met dit mooie verhaal. We moeten door veranderen met de tijd en tradities. Leuk verschil is eigenlijk met het Koningshuis. Even de andere kant op. Maar onze koning verandert ook nu koningsdag, mail in plaats van een brief schrijven en ga zo maar door. Elke traditie verandert stilletjes door. Alleen dit is zo punt waar het lastig wordt voor vele…

    Sinterklaas zou zeker kunnen veranderen. Maar laten we niet voor andere spreken. Iedereen moet daar achter staan. Was laatst een paar stellingen en de hoogste was met 13% dat zwarte piet niet meer zwart moet zijn. Het heeft weinig zin als 1 provincie er mee gaat beginnen, maar met ze alle 1 afspraak maken en met de publieke omroep. Kinderen zien Piet altijd als piet. Het zal voor dit jaar zeker te vroeg zijn maar voor volgend jaar kan het best. Ik ben op verschillende scholen opgegroeid dus alles wel mee gemaakt. En kon mij wel herinneren dat sommige gekleurde het moeilijk vonden als sinterklaas kwam. En ik begreep dat op best jonge leeftijd al omdat daar toen al over gepraat werd. En natuurlijk ik zat ook bij Piet op schoot en vond hem super tof maar dat was vroeger. Nu op naar de toekomst!

    Wat er in de blog ook wordt vermeld. Sinterklaas is een kindervriend en een feest voor kinderen. Laten we het dan voor alle kinderen een super periode (feest) van maken volgend jaar en dat iedereen het feest mee kan vieren.

    Beantwoorden
  18. Jürgen

     /  14 oktober 2013

    Sorry, maar ik krijg zo langzamerhand buikpijn van het lachen. Terwijl er rondom ons belangrijkere zaken zich afspelen (milieu, Afghanistan, waar kinderen van 8 en 10 ter dood worden veroordeeld omdat ze van spionage worden beschuldigd etc etc etc) discussiëren wij hier over de zwarte piet, onze tradities blah blah blah. Nederland is zo langzamerhand een karikatuur aan het worden van zichzelf. Sorry dit moest ik toch maar even kwijt.

    Beantwoorden
  19. Jürgen

     /  14 oktober 2013

    Heer D. Martijn Oostra, u vergeet, de zigeunersaus, Wienerschnitzel…. enzovoort enzovoort.

    Beantwoorden
  20. @Jürgen Die (zigeunersaus, Wienerschnitzel, enz. enz.) noemt Dylan niet in zijn artikel.

    Beantwoorden
  21. Het is grappig dat de meeste negatieve reacties op dit stuk samengevat kunnen worden als: “Ja, hallo! Moet ik nou iets aan racisme gaan dóén?!”

    Beantwoorden
    • Mee eens. De reacties op het onderwerp hebben mij juist laten inzien dat verandering goed zou zijn. Twee jaar geleden was ik nog erg voor het behoud van zwarte piet want ach, zo zijn we het gewoon gewend. Vorig jaar had ik er al wat moeite mee maar wilde ik niet zeuren, een paar weken geleden wilde ik voor zwarte piet zijn maar kon ik het niet meer goedpraten en veel reacties die ik sindsdien las van de ‘zwarte piet moet zo blijven’-kant hebben me overtuigd dat verandering nodig is.

      Beantwoorden
  22. Met een kleine aanpassing is alles te verhelpen:

    Sinterklaas en zware piet

    Beantwoorden
  23. Waarom niet gelijk alles wat nijgt naar racisme de nek omdraaien of waar andere last van hebben.
    De straten staan BLANK, Blanke vla , Moorkoppen, Jodenkoeken, Bruinbrood, Gaypride hebben de russen last van.
    En als we dan toch bezig zijn om onze cultuur en tradities om zeep te helpen dan gaan we kaas, klederdracht, klompendans enzo ook maar afschaffen.

    Beantwoorden
  24. piet

     /  14 oktober 2013

    Sinterklaas en Piet. Gekleurde of zwarte Pieten zijn niet nodig.

    Beantwoorden
  25. Glenn Weisz

     /  14 oktober 2013

    @ D. Martij Oostra: we komen elkaar ook hier weer tegen D. Martijn. Mogelijk dat je de strekking van deze blog niet hebt begrepen en de relatie met jodenkoek en blanke vla. De scribent probeert juist allerhande rechtvaardigingen weer te geven die gebruikt worden in een poging om wat krom is recht te praten. Dus onvergelijkbare grootheden, blanke vla, jodenkoeken etc vergelijken met racisme. Vla en koeken hebben nooit tot miljoenen slachtoffers geleid racisme wel. Dus klamp niet vast aan een bootje dat zinkend is, maar grijp de reddingsboei die je genereus door mensen zoals de scribent worden aangereikt.

    Beantwoorden
    • Mark M

       /  23 oktober 2013

      Hier ga jij mijns inziens zelf de fout in. Je hebt gelijk, vla en koeken hebben nooit tot miljoenen slachtoffers geleid. Maar Piet ook niet. Het gaat om BLANKE, JODEN, ZWARTE, niet om VLA, KOEK, PIET.
      Ik ben het ermee eens dat de huidige Piet een beetje domme, onhandige, wilde man was naar ons toenmalig beeld van een zwarte man. Volkomen fout natuurlijk.
      Maar kijk nu eens echt naar de huidige pieten. Via het journaal, de films en alle andere manieren waarop de commerciële piet momenteel tot ons komt. Is dit een domme, onhandige wilde?

      Volgens mij niet, volgens mij is de hedendaagse piet niet anders dan andere rolmodellen van de huidige jeugd. Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat iets wat door de doelgroep als zo positief word ervaren als racistisch word weggezet. Mijn jeugdheld was onze huispiet Krabedoelie. Een brief van hem nam ik mee naar school om voor te lezen in de klas. Mijn nichtje geeft in de tijd dat de sint hier is steevast aan dat ze ook Piet wilt worden. Er is voor kinderen geen grotere eer te bedenken dan om hulp-piet te zijn. Jazeker, onze o.a. blanke kinderen als hulpje van de zwarte piet.

      Ik snap dat mensen zwarte piet als aanstootgevend kunnen ervaren, maar geef dan aan waar dit precies door komt. Daar kunnen we dan iets aan doen. En dan niet het feit dat hij zwart is, dit is gewoon een uiterlijk kenmerk van zwarte piet, maar stoor je je aan het feit dat hij klimt? Dat hij gouden oorbellen heeft? Dat hij zo actief is? Dat hij een veer op zijn hoofd heeft? Samen moeten we hier wel uit komen, maar Piet gewoon Piet. En laat mij mijn jeugdheld ook gebruiken zodra ik zelf kinderen krijg. Alsjeblieft..

      Beantwoorden
  26. Regina

     /  14 oktober 2013

    En anders zeggen we tegen alle blanke Hollanders die het niet kunnen inzien dat een zwarte piet in eerste instantie racistisch is en dat wij donkere Hollanders kunnen vertrekken naar ons eigen land als wij daar niet mee kunnen leven, Was dan ook nooit begonnen aan die klote kolonies en verhuis anders zelf maar naar een ander land zonder “allochtonen” succes
    Heb sinterklaas vroeger ook met heel veel plezier gevierd als dochter van een Surinaamse mama en Nederlandse papa zonder gepest te worden maar dit zijn andere tijden ! soms kan verandering geen kwaad en sinterklaas met regenboog pieten zijn ook heel leuk.
    en als je toch nog wilt genieten van zwarte piet doe je dat lekker in je eigen huishouden ik vindt het wel mooi hoe belachelijk de blanke Hollander der uit ziet met bruine smeersel op zijn kop en rooie lippen, ik weet dat ik ,mijn ouders of voorouders er nooit zo hebben uit gezien ! zwarte piet is zoo 1800’s ga mee met de mode!

    Beantwoorden
  27. Laura

     /  14 oktober 2013

    Hm…. Rode Piet, Groene Piet, Blauwe Piet…. Waarom niet?!

    Beantwoorden
  28. Stephano

     /  14 oktober 2013

    Mooi stuk. Deze witte Nederlander heeft eindelijk het licht gezien. En niet te vergeten dat Nederland zich elk jaar belachelijk maakt naar het buitenland toe met dit het zwarte piet gedoe. Denk daar nou maar eens over na!

    Beantwoorden
  29. Anja Meulenbelt

     /  14 oktober 2013

    Goed stuk, Dylan. De enige reden dat ik het niet op mijn tijdlijn plaats is dat de laatste keer dat ik met het onderwerp kwam me een halve dag heeft gekost qua reacties. Het houdt niet op.

    Beantwoorden
  30. Dank allemaal voor jullie zinnige en inhoudelijke reacties! Ik vind het fijn te zien dat zovelen zich in dit verhaal herkennen, zowel blanke als donkere Nederlanders.

    Beantwoorden
  31. Jessica

     /  14 oktober 2013

    Dan je wel en helemaal mee eens.

    Jessica

    Beantwoorden
  32. Jessica

     /  14 oktober 2013

    Dank

    Beantwoorden
  33. Alex

     /  14 oktober 2013

    De oorsprong van Sinterklaas, in tegenstelling wat sommige denken, komt oorspronkelijk van het volk ‘ de Wild Hunt’. Dit volk leefde in Europa en hadden een mythe. Een mythologisch figuur reed op z’n witte paard over de daken van de huizen gezelschap gehouden door twee zwarte raven om bij de schoorstenen te luisteren of de mensen zich wel goed gedroegen. Deze mythe is later overgenomen door de ‘kerk’.

    Beantwoorden
    • Let’s get this straight. If you have a great STRATEGY and you happen to be a CREATIVE, fine. But don’t forget that your role is to get the CREATIVE right. Painaciprtitg in other parts of the STRATEGIC enterprise should be contingent on being excellent in your area first.If you fuck off out of my sandpit, I’ll fuck off out of yours.All fantastically grownup, really.

      Beantwoorden
  34. Goed beschreven. Het is inderdaad jammer maar we wennen er wel aan. In een volgende generatie vindt iedereen ‘zwarte piet’ net zo gek als de roe.

    Beantwoorden
  35. kereltje

     /  14 oktober 2013

    Alex: Dat volk waar je het hebt, hadden niet de naam ‘the Wild hunt’. Dit is de naam van de Mythe zelf,en komt inderdaad uit oude pre-christelijke religies.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_Hunt

    Het hele Sinterklaas is inderdaad afgeleid van dit verhaal.
    Wodan die met staf en wit 6 benig paard door de hemel trok, gevolgd door een schare gestorven strijders.

    Beantwoorden
  36. echtwel

     /  15 oktober 2013

    Simpele zielen…. Er is niets racistisch aan sinterklaas en zwarte piet. Geen kind die dat er achter zoekt. Kinderen kijken niet naar kleur. Het rasistische wordt ze aangeleerd door volwassenen. Dat Zwarte piet dus rasistisch is wordt aangeleerd door mensen die dat vinden, dus beste mensen het probleem ligt niet bij het feest, maar de proteseerders.

    Beantwoorden
  37. james

     /  15 oktober 2013

    Mooi geschreven. Ik begrijp alleen het noemen van blanke vla niet. Het is namelijk blanke vla, niet blankeNvla. Je zou niemand horen klagen over bruine zoen, maar negerzoen is wel een probleem. Blank is een kleur geen ras. Neger is een ras geen kleur. Vaak hebben negers een bruine huid. See the difference? Net zoals kaukasische, europide of arische ras het ras is van mensen met een blankkleurige huid. Per definitie heeft blanke vla dus niets met racisme te maken. Vaak wordt wel blanke vla genoemd, wanneer er wordt gesproken over racisme en mensen van het kaukasische ras een vergelijking willen maken. Raar is dat. Blanken, hoe het kaukasische ras in de volksmond benoemd wordt door hun zelf en daarom vaak ook door anderen. Vreemd om je als ras zo te noemen trouwens. Niet elk persoon van kaukasische ras heeft overigens een blankkleurige huid, ze komen in allerlei tinten voor en meerendeel is nieteens de kleur blank. Eerder rose achtig, maar dat even terzijde..ik dwaal af. Het hele “blank gebeuren” is zoiets als aziatische mensen die zichzelf gelen gaan noemen of negroide mensen zichzelf bruinen. En het racistisch vinden wanneer je bijvoorbeeld vanilla vla, gele vla zou noemen of chocolade vla, bruine vla. Ludiek.

    Maar verder wel een mooie boodschap over sinterklaas, waar ik het volledig mee eens ben.

    Beantwoorden
  38. Pien

     /  15 oktober 2013

    Heel goed artikel! Zo goed om te lezen dat meer mensen hetzelfde hierover denken als ik zelf, als ‘blanke Nederlander’. En het artikel verklaart m.i. perfect waar die vijandige, aggresieve gevoelens en reacties vandaan komen. En heel triest hoe ver sommigen daar in gaan, zonder enig inlevingsvermogen. En dat zijn dan vaak dezelfde – hypocriete- mensen die het hardst schreeuwen om ‘vrijheid van meningsuiting’. Heel triest.

    Beantwoorden
  39. Gelijk heb je Dylan van Rijsbergen. Maar helaas hebben sommige van jouw landgenoten een racistisch draai daaraan gegeven en jouw beleving hebben verstoord. Als zwarte piet in verband met racisme en alles wat jij noemde in verband wordt gebracht ligt het dus niet bij de Surinamer of Antilliaan. De zuurheid die bij jou volop tegemoet walmde toen je de reacties las op het optreden van Quincy Gario tijdens Pauw en Witteman kun je beschouwen als personificatie van de ware aard van zwarte piet. Voor mij niets nieuws omdat als kind heb ik op Antillen die ware al gekend. Hoe zogenaamde stoute kinderen op het schoolplein bang werden gemaakt en afgeranseld. Vroeger, in jouw tijd, was er misschien niet zoveel kleurlingen in Nederland. Misschien werden mondjes maat een kleurling op zo’n manier bejegend. Deze durfde waarschijnlijk een klacht in te dienen of kon het gewoon niet. Tegenwoordig loop je zelfs in een klein hoek van Nederland tegen een kleurling aan. En er zijn mogelijkheden om die ware aard van Zwarte Piet aan te pakken. Daar heeft Quinsy Gairon ruim gebruik van gemaakt. Omdat zijn moeder is uitgescholden.

    Met vriendelijke groet,

    William Anthony

    Beantwoorden
  40. Wytzia

     /  15 oktober 2013

    Zou het ook niet zo kunnen dat voor veel blanke kindertjes in de jaren ’70 Zwarte Piet de eerste kennismaking was met iemand met een kleurtje (en de knappe Surinaamse en Antilliaanse dames in klederdracht defilerend langs koningin Juliana) en juist omdat Piet zo “geborgenheid-uitstraalde” zoals u beschrijft en er helemaal bijhoorde in de Nederlandse cultuur er daarom geen negatieve associatie was toen de eerste echte zwarte man werd ontmoet? Ik weet dat er in mijn kindertijd de eerste mensen uit Suriname in de wijk bij ons kwamen wonen en niemand vond er ook maar iets vreemds aan hen. Dit terwijl de Turkse gastarbeiders wel als heel exotisch werden gezien.

    Beantwoorden
  41. carinne van der horst

     /  15 oktober 2013

    Dat wordt dan dus: indiaan-rood, chinees-geel, pinda-bruin en lijkwit….(en dan noemen we het carnaval.)

    Beantwoorden
  42. basta!

     /  16 oktober 2013

    Goed stuk! Ben het er helemaal mee eens..deze discussies worden vaak van tafel geschoven zonder daar echt goed open te stellen voor een andere gedachte

    Beantwoorden
  43. joleen

     /  16 oktober 2013

    Sinterklaasfeest is een feest voor iedereen ongeacht huidskleur blank, bruin en zwart. Zo moet je het zien in 2013. Mannen met baarden worden ook weleens uitgescholden voor sinterklaas of de kerstman.Moet Sinterklaas binnenkort ook zijn baard afdoen? Uitschelden is nooit goed!! Zwarte Piet is een held die veel kinderen adoreren. En veel mensen vinden het een eer om zwarte Piet te mogen zijn tijdens het Sinterklaas feest. Met, vroeger, heeft het in deze tijd niets meer te maken. Zoals ik al zei, het is een kinderfeest waar het niet uitmaakt welke huidskleur je hebt. Sinterklaasfeest brengt het goede in het kind naar boven. Dus laat alles zoals het is. Het heeft niets met discriminatie te maken.Zwarte Piet is gewoon de held van kinderen!!

    Beantwoorden
  44. zwarte piet

     /  16 oktober 2013

    er bestaan geen problemen tenzij er problemen gemaakt worden en / of in stand gehouden, zwarte piet is geen probleem en die halfzachte verhalen komen mijn neus uit. Fuck de regenboogpiet. zwarte piet is okee. Echt weer een slap hollands gedoe om te buigen valt geen oorlog mee te winnen.

    Beantwoorden
  45. Amma Asante

     /  16 oktober 2013

    Jeetje wat schrijft hij dat mooi op zeg. Het maakt de reacties van vele autochtone Nederlanders op de discussie inzichtelijk maar vooral ook menselijk. Ik vier Sinterklaas met mijn kids en wil dat ook blijven doen. Sinterklaas hoort gewoon bij Nederland. En als je je Nederlander voelt en zo voel ik mij dan vier je gewoon Sinterklaas. Ik ben er ook mee opgegroeid en kreeg het ook door van mijn ouders. Zij huurden vroeger zelfs Sinterklaas en Piet in. Alleen ik kan de verschijning Zwarte Piet niet rijmen met mijn opvoeding aan mijn kinderen. Ik leer hen dat alle mensen gelijk zijn aan elkaar en dat zij trots moeten zijn op hun mooie bruine huidskleur en afro haar. Maar naarmate ze ouder worden begint het bij mij te knagen want er komt ongetwijfeld een moment van bewustwording. Dat moment heb ik als kind ook meeggemaakt. Als kind had ik aanvankelijk ook geen problemen met Piet. Op de middelbare school ging ik zelfs verkleed als Zwarte Piet (zonder schminck) de klassen rond. Maar naarmate ik mij bewuster werd van de minder leuke dingen in het leven zoals uitsluiting, racisme en discriminatie begon Zwarte Piet te knagen. Het hoort niet. Het past niet. Zelf loop ik nu altijd met een bocht om ze heen op straat en hoop ik heel hard dat ze mij niet aanspreken. En als dat toch gebeurt lach ik meestal als een boer met kiespijn. Ik wil immers niemand zijn pret afpakken en die geschminkte mensen zijn er echt niet op uit om mij te kwetsen of te discrimineren. Sinterklaas is daarom voor mij als zwarte vrouw een feest met gemengde gevoelens. Het geeft mij geen gevoel van geborgenheid, warmte of veiligheid. Ik vier het nu eigenlijk voor mijn kinderen. Toch wil ik er ook als volwassene lol aan beleven. Net zo veel lol als toen ik een kind was. Ik wil net zoveel lol beleven aan Sinterklaas als mijn blanke buren, vrienden en collega’s. Daarom hoop ik echt dat na het geschreeuw en gescheld en beschuldigingen iedereen tot rust komt en we het gesprek in de vorm van een dialoog met elkaar aangaan. Goh mijn vingers jeuken om dit soort gesprekken te voeren. Wie doet er mee?

    Beantwoorden
    • Freddie

       /  25 oktober 2013

      Amma Asante, Misschien kun jij een aantal dingen aan mij verduidelijken. Ik sta enorm open voor regenboogpieten, pieten met roetvegen of welke oplossing dan ook. Maar waar het bij mij mank gaat is het feit dat zwarte piet door iedereen in nederland als held wordt binnengehaald, er zijn volgens mij alleen maar goede associaties als het om zwarte piet gaat. Het verband tussen uitsluiting, racisme, discriminatie en zwarte piet zou ik zelf dus nooit leggen, en mijn kinderen al helemaal niet. Ik zou dus ook niet weten waarom het bestaan van zwarte piet er toe zou leiden dat je minder trots zou mogen zijn op je mooie bruine huidskleur en afro haar. Waardoor zijn die gemengde gevoelens nou daadwerkelijk ontstaan?

      Beantwoorden
  46. Rens den Hollander

     /  16 oktober 2013

    Voor de mensen die het woord zwart in combinatie met Piet nog steeds niet begrijpen en zich er druk om maken zal ik het hieronder uitleggen. Sinterklaas en zwarte Piet zijn er om er voor een kinderen een leuk feest van te maken. Dat mensen de slavernij (waren jullie er bij?) er bij halen als argument om zich beledigd te voelen door het bestaan van deze zwarte Piet is net zo logisch als dat mensen zich beledigd zouden voelen door blanke vla, zwarte drop, gele banaan of de negerzoen (shit, vergeten dat die al is verdwenen door een vergelijkbare non-discussie). Op naar het verbieden van de Moorkop voor dit zielig hoopje mensen.

    Degenen die zich druk maken over de kleur van de Piet van het kinderfeest moeten zich schamen voor hun aandachttrekkerij en kinderlijke gedrag. Dit zijn dezelfde mensen die zich waarschijnlijk ook druk gaan maken om het bestaan van de moorkop. Lachwekkend.

    Beantwoorden
  47. Richard

     /  16 oktober 2013

    Ik woon in het buitenland en probeer het Sinterklaasfeest aan mijn kinderen door te geven. Niet altijd makkelijk, want de vitrines staan niet vol en pepernoten zijn er ook niet.

    De Nederlanders hebben New York gesticht in 1612 geloof ik. De helft van de bewoners (grossomodo) was Nederlander, de andere helft Duitsers, Hugenoten, Denen, gevluchte Engelsen, etc. De Nederlanders hadden hun Sinterklaas feest. De andere helft wilde dat ook. Ook toen was het al een kinder feest. Het Sinterklaas feest is vervolgens overgegaan in Santa Claus, ofwel het kerstfeest. Coca Cola heeft vervolgens Santa claus van groen, rood gemaakt.

    Het is inderdaad een kinderfeest, van geborgenheid, samenzijn en gezelligheid. Het is ook heel oud, en heeft dus lang de tand des tijds doorstaan. En nu zou het rascistisch zijn. Die donkere mensen, waarvan er in Nederland veel zijn, zouden zich geen beter land kunnen wensen dan te wonen in Nederland, met al haar geschiedenis, verleden en rijkdom en gelijkheid. En die cultuurrelativisten hebben waarschijnlijk een gefrustreerde jeugd zonder Sinterklaas feesten gehad. Waarschijnlijk vierden zij het Kerstfeest…lol!

    Beantwoorden
    • Cindy

       /  16 oktober 2013

      Vergeet niet dat ook de donkere mensen in Nederland deel uitmaken van diezelfde geschiedenis met al die rijkdomen. Alleen hebben onze voorouders dat iets anders beleefd. Net zoals we het sinterklaas feest ook anders beleven. En het gaat er niet om of we tevreden leven in Nederland. Ik ben heel gelukkig met mijn bestaan in Nederland. En discriminatie is van alle tijden en gebeurd in alle landen in meer of mindere maten. Maar dit sinterklaas feest is een doorn in mijn oog. Ik zal mezelf de moeite besparen om dat verder aan je uit te leggen, want aan je reactie kan ik uitmaken dat je geen idee heb van wie wij donkere mensen zijn in Nederland. Kom weer een keer langs in Nederland, zou ik zeggen, en ga in gesprek met een flink aantal donkere mensen, want ook wij zijn niet over 1 kam te scheren.

      Beantwoorden
      • Richard

         /  17 oktober 2013

        Cindy, ik woon in Italie en met veel dingen heb ik moeite hier (nepotisme, corruptie, achterstelling homo’s/ vrouwen en wat nog niet meer). Als ik daar niet mee kan leven dan moet ik weggaan. Ik moet niet de illusie hebben dat ik dat kan veranderen. En eigenlijk wil ik het ook niet veranderen, want dan zou Italie, Italie niet meer zijn. Het is cultuur en daardoor dynamisch. Het verandert als het moet veranderen. Op die manier is ook het sinterklaas feest door de tijd heen veranderd. Ik ben hier bevriend met een Indonesische vrouw. Ik vroeg haar na het gevoel van Indonesiers over de Nederlanders en het lijkt erop dat die anti-sentimenten vooral in Nederland leven. Wellicht heeft dat te maken met de cristelijke achtergrond. Als discriminatie u dwars zit, moet u eens in Italie komen wonen. Het rascisme dat ik in Italie heb gezien/ gelezen, bestaat in Nederland niet. Geloof u me als ik u zeg, dat voor mensen met een andere kleur, geaardheid of geloof Nederland een heel plezierig land is.om te leven.
        Als kind vierde ik elk jaar het sinterklaas feest en keek daar naar uit. Ik had 2 vrienden uit Suriname en vrienden met Indoneschische ouders. Nooit kwam bij mij op dat sinterklaas iets verkeerds, gemeens of rascistisch was en dat zwarte piet wellicht een referentie naar hen was. Zowel sinterklaas als zwarte piet waren een beetje sprookjesfiguren. Ik denk dat u geen sinterklaas zal vieren en dat is jammer, want voor kinderen is het schitterend en voor ouders nuttig om gewenst gedrag te bewerkstelligen.

      • Cindy

         /  19 oktober 2013

        Jij spreekt vanuit jou beleving en ik vanuit mijn beleving. Er is niets in Nederland waar ik niet mee kan leven. Ik ben een trotse Nederlandse, maar dan nog hoef ik het niet eens te zijn met alle elementen van het sintfeest. Ook ik heb in mijn kindertijd genoten van dit feest. En als kind in Nederland weet je ook niet beter. Maar ik ben mij later bewuster geworden over dit feest en ik kijk er nu anders tegen aan. Wat mij vooral stoort zijn de heftige emoties bij blanke nederlanders wanneer je een andere mening uit over zwarte piet. Het recht op vrije meningsuiting geldt toch voor iedereen?
        En ook mijn kind mag gezellig sinterklaas vieren op school en waar ze het dan ook tegen komt. En natuurlijk krijgt ze ook een kado. Als ze later ouder is en niet meer gelooft in de sint mag zij zelf haar mening vormen. Het enige wat ik haar wil meegeven over de verschillen tussen zwart en wit (zeg maar) is dat ze trots moet zijn op wie zij is en haar mooie donkere huid en dat niemand meer waard is dan de ander.
        En in Italië ga ik gewoon nooit wonen, zeker niet na jou promotie.

      • Richard

         /  19 oktober 2013

        Dat is inderdaad mijn mening. En wat voor ‘hevige’ reacties van blanke Nederlanders…? Ik heb nog niks heftigs gelezen. Allemaal netjes.
        Misschien ben ik wel niet blank. Nooit veronderstellen. Prima om een mening te hebben en vrijheid van meningsuiting is ook prima. Althans voor diegenen die genuanceerd zijn. Maar door mensen zoals u is de negerzoen al verdwenen en als u het vandaag zou kunnen beslissen dan is vanaf vandaag het Sinterklaas feest of gecancelled of radicaal veranderd.
        Weet u, feesten, spreekwoorden, rituelen e.d. zijn de hoeders van cultuur, door de eeuwen gevormd. Het is een stuk van onze identieit. Mensen zoals u willen dat zo maar veranderen. En als dit cultuurhoeders zijn, die tevens ook nog iets aan kinderen leert (goed en kwaad, naastenliefde, delen), dan reduceer je het verleden. Er is een reden dat het Sinterklaas feest de tand des tijds heeft overleeft. En als je het verleden niet meer hebt, hoe weet je dan waar je naartoe moet? Dit is natuurlijk al langer aan de gang, ingezet in de progressieve jaren 60, met de ontzuiling. Ik heb dan ook wel eens het idee, dat veel mensen in Nederland het spoor bijster zijn. Wat weet de gemiddelde Nederlander nog van de 7 Provinciën, de 80-jarige oorlog, de onstaansgeschiedenis van de monarchie, etc. Weet u, u heeft het over vrijheid van meningsuiting. Maar die vrijheid en tolerantie waren tot een halve eeuw geleden niet vanzelfsprekend en in veel landen in de wereld is dat nog steeds niet het geval. Deze concepten stammen uit diezelfde tijd, en Nederlanders liepen daarmee voorop, samen met hun Sinterklaas feest 🙂

        Het is een kinderfeest en volwassenen moeten ervan af blijven, denk ik dan. Dat is alles wat ik kwijt wilde.

      • basta!

         /  18 oktober 2013

        Dus dat!

  48. Tariq

     /  17 oktober 2013

    De hele discussie rondom dit feest ontstaat naar mijn idee elk jaar weer doordat donkere mensen in nederland HET HELE JAAR DOOR te maken krijgen met racisme. In de supermarkt, op het station, op school en zelfs op werk. Meestal als een ‘grapje’ bedoelt. Omdat nederlanders over het algemeen weinig fijngevoelig zijn en vaak als lompe boer overkomen. Want er is zeker racisme in nederland. Leer mij de hollander kennen. Donkere mensen moeten dagelijks met veel shit/kutopmerkingen dealen. Geen wonder dat dat frustatie oplevert. En nu rond sinterklaastijd komt de frustatie er massaal uit. Daar heb ik begrip voor. Maar verdwijnt racisme door het sintfeest af te schaffen? Of door de pieten groen te verven? Nee! Mensen/kinderen moeten bijgebracht worden dat zogenaamde leuke ‘grapjes’ over donkere mensen, niet grappig zijn, maar kwetsend. Daar zit ’t ‘m in. Want stel dat donkere mensen GELIJK behandeld zouden worden als blanke mensen…. Dan was er toch niets aan de hand? Dan gingen we met z’n allen naar de intocht kijken, zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn zoontje voor zwarte piet uitgemaakt wordt.

    Beantwoorden
    • dennis

       /  17 oktober 2013

      over het algemeen zijn het de blanken die het meest gediscrimineerd worden of als een persoon van een andre etnische achtergrond het niet eens is met een blanke medemens wordt er al snel gesproken met “u discrimineerd”,
      lange tijd heb ik gedacht dat bij een inburgerings cursus de combinatie “u discrimineerd” de eerste woorden zijn die geleerd werden want dat was het enigste wat er foutloos zonder accent uit kwam

      Beantwoorden
  49. frank

     /  17 oktober 2013

    Mooi dat je het gewoon bij jezelf houdt. Niet iemand anders dwingen, gewoon zelf met gelijkgestemden gaan beginnen. Dan verandert de Wereld van Sinterklaas op vanzelf…

    Beantwoorden
  50. kimbergshoeff

     /  17 oktober 2013

    Opvallend is dat in de discussie het steeds gaat over ‘zwarte’ piet, terwijl Sinterklaas zelf al jarenlang gewoon ‘Piet’ zegt en ze bruin zijn. Maar inderdaad nog steeds geschminkt, en als mensen dat kwetsend vinden dan moet dat veranderen.

    Beantwoorden
  51. Spa

     /  17 oktober 2013

    ok, als de buitenaardse wezens met de kleuren paars en groen geland zijn, begint ut weer over racisme…

    Beantwoorden
  52. Mike

     /  17 oktober 2013

    De Nazi’s erbij halen of Surinamers en Antillianen naar hun eigen land verwensen, om een statement te maken.
    Het zijn uitersten van twee kampen, en vooral uitspraken waardoor een gesprek helemaal stil valt. Je kunt er niets mee. Misschien helpt de evolutie van Piet, hij is immers met de jaren ontwikkeld. Een kleurenpiet is leuk verzonnen, maar dan is het racisme voor Indianen, Chinezen en Teletubbies. Piet simpelweg een paar zwarte vegen geven, in plaats van een ‘black face’, dan vervalt de mogelijke link naar een slavernijverleden; het Sinterklaasverhaal blijft intact; hoeven de eeuwenoude liedjes haast niet herschreven te worden en is iedereen blij.
    Een Piet, die zwarte vegen heeft van de schoorsteen, dat past beter in onze huidige tijdsgeest.

    Beantwoorden
  53. (colourful) pete

     /  17 oktober 2013

    Dylan, wat mooi en eloquent beschreven!

    Err.. Dennis. Het is ‘andere’, ‘u discrimineert’, ‘inburgeringscursus’ en ‘enige’. Je mistte ook wat hoofdlettersen afsluitende punten. Verre van foutloos dus.

    Beantwoorden
  54. Peter

     /  18 oktober 2013

    “Dat besef, dat zwarte piet niet los gezien kan worden van een racistisch verleden”. Wat een vreemd besef. Waarom zou dat niet kunnen? Omdat Quinsy Gario, glimmend en stralend van de media aandacht, dat bij Pauw en Witteman ten onrechte als feit bestempeld? Het gaat maar om een verhaal dat zich door de jaren heen ontwikkelt. Daar kun je geen feiten aan verbinden, alleen interpretaties en belevingen. En je kunt zwarte piet dus prima los zien van een racistisch verleden.

    Beantwoorden
  55. Cindy

     /  19 oktober 2013

    Maar dat is jouw beleving en jou kijk op de zaak.

    Beantwoorden
  56. Dirk

     /  19 oktober 2013

    Ik snap het niet Zwarte Piet is toch vrijwilligerswerk? Hoezo kan het dan gaan over slaven?

    Beantwoorden
  57. Robin

     /  19 oktober 2013

    Mooi stuk meneer Dylan,

    Het feit dat vele zwarte mensen het huidige Sinterklaasfeest met racisme en slavernij associeren is geen reden om een verandering aan te brengen.
    Zo, dat klinkt grof. Ja, het KLINKT grof maar dat is het niet. Dit omdat er geen verkeerde en racistische intentie samenhangt met het Sinterklaasfeest. Het is de beleving van vele zwarte mensen (niet allemaal, velen zijn voorstander), dit omdat zij een bepaalde waardeoordeel stellen aan het verband dat zij zien tussen het verleden en het Sinterklaasfeest.
    Maar in de beleving van anderen is dit niet zo. Moet iets verandert of opgeheven worden zodra iemand het aanstotelijk acht ? Dit is onbegonnen werk.
    Tijdens het Sinterklaasfeest worden er helemaal geen groepen mensen feitelijk weggezet of vernederd. Het is een subjectieve kwestie. En dat is ook begrijpelijk, wij zijn mensen en hebben gevoelens.

    Stel dat we de argumenten van de tegenstanders goedkeuren, hoe zit het dan met Pastoors, de Paus en Imams ?
    Dit zijn mensen die een geloof of geloofsovertuiging uitdragen. Zoals we weten zijn er in de loop van de geschiedenis miljoenen mensen vermoord uit naam van een bepaald geloof of geloofsovertuiging. Zelfs vandaag de dag nog komt het veelvuldig voor in de wereld.
    Moeten we uitdragers van godsdiensten dan niet afschaffen ? Die kunnen immers ook associaties opwekken met kwade daden en verwerpelijke acties. De geborgenheid die velen in geloof vinden wordt op die manier verkracht.

    Ik denk dat we het Sinterklaasfeest in zijn huidige hoedanigheid gewoon zo moeten vieren, en wellicht tijdens het gehele Sinterklaasfeest paralel een jaarlijks terugkerende campagne kunnen voeren waarin we extra aandacht besteden aan de ware geschiedenis (hoe lelijk ook af en toe) om zo onze kinderen goed te onderwijzen.

    Gr Robin uit Paramaribo

    Beantwoorden
  58. Earl

     /  19 oktober 2013

    Dit is nou een goed vooreeld van hoe de discussie gevoerd moet worden. Veel respect voor elkaars mening, een stuk dat geschreven is met veel gevoel, niet gehinderd door racisme van enige zijde.

    Dylan, ik waardeer de prachtige toon die je zet in je stuk, ik ben het alleen niet met je conclusie eens. Die knuffel Turk en zijn knuffel Marokaantjes hebben ons, ja ook mij, veel plezier bezorgd. En natuurlijk zijn er vervelende types geweest die ook mij, omgedoopt tot mr. Bojangles voor deze gelegenheid, hebben gekwetst terwijl ze het feest aangrepen om hun racisme te ventileren.

    Ik heb ervoor gekozen om niet de omgekeerd evenredige kramp die jij beschrijft te krijgen, door alles wat met het feest te maken heeft te bestempelen als fout en racistisch. Ik kies voor dialoog, ik kies voor bewustzijn en bewustheidsvorming. Ik kies ervoor om niet dit feest te ontvoeren, maar de strijd die gaat over racisme op een andere plek te voeren waar het wél relevant is.

    Dit feest heeft al flink wat verandering meegemaakt door de jaren heen en zou die evolutie ongehinderd door blijven maken (meegaan met zijn tijd zo je wilt). Ik vind het jammer dat die evolutie nu doorbroken wordt, en dat er een strijd losbreekt over het wel of niet rigoreus doorhalen van een volgens mij voor kinderen prettig aspect van het feest. Daarbij wordt de aandacht weggetrokken van belangrijke onderwerpen als verborgen racisme in werkgelegenheid. Verder worden de muren weer hoog opgetrokken. De verliezer, het kind dat niets begrijpt van de plotselinge verharding van standpunten.

    Mij stoort het verder ten enenmale dat er een enorme radicalisaring van standpunten ontstaat. De stellingnames van Quincy Gario en Prem werden getorpedeerd met racistische opmerkingen van hmm minder genuanceerd denkende personen in het pro-Pieten kamp. Eveneens worden mensen die zich vóór Piet uitspreken door minder genuanceerde denkers van het contra-Pietenkamp getorpedeerd. Ik werd laatst bijvoorbeeld uitgemaakt voor NSBer, en ik zie dat mensen met een tegengeluid worden uitgemaakt voor lijders aan het Syndroom van Stockholm. Is het niet datzelfde radicalisme dat we juist moeten bestrijden? Dat ervoor zorgt dat we straks in een wereld leven waar racisme geen plek meer heeft?

    Beantwoorden
  59. okej.. goed verhaal en goed onderbouwd, Heel wat anders dan het geijkte geneuzel. Echter wat is de volgende stap? Mishandeling omdat de Kerstman dieren gebruikt om een oude kar voort te trekken? Of de Elfjes niet meer kunnen omdat ze lijken op de girl next door?

    En de paashaas kan ook niet meer want tja dat is eigenlijk ook maar een leugentje om de Pasen een bepaald gezicht te geven?

    Ow ja laten we ook de scouting afschaffen!! Want dat is militaristisch.. en er is al zoveel oorlog. En tja die kerstboom kan ook niet, het symboliseert een dode boom in huis. Levend kan natuurlijk ook, maar die lampjes.. dat kan echt niet hoor! Dat is dan weer milieu onvriendelijk tenzij groene stroom.. dan kan het weer wel! Ow en ja.. ik heb een zwarte hond die de post voor me pakt, kan dat nog wel ? want is toch ook een vorm van slavernij?

    Zucht ..

    Het is maar net hoe je de dingen naar je hand wil zetten en er een draai aan wil geven. Ik heb altijd uitgelegd dat zwarte pieten zwart zijn omdat ze door schoorstenen kruipen die vol met roet zitten. (nee ik ga geen opmerking maken over poolse arbeiders die dan maar in gehuurd worden… kom je ook al weer veel tegen op het internet nu…

    Ik wordt al dit gezeik zo zat..
    We zijn een zeikerig volkje aan het worden zo.. Ik zou er bijna om emigreren.. Alleen tja ik ben zo gek op speculaas en warme chocolade! En die paashaas! Heerlijk die chocolade, alleen jammer dat witte chocolade geen chocolade is! Ah weer een leugen die eigenlijk niet kan!

    Zucht 2e keer….

    Beantwoorden
  60. Lein

     /  20 oktober 2013

    Helder, analytisch en overtuigend.
    Geen speld tussen te krijgen.
    En zo zouden we meer dogma’s om zeep kunnen helpen die gebaseerd zijn op eeuwen ouden tradities en dito oude boeken van onduidelijke herkomst.

    Beantwoorden
  61. Pieter

     /  20 oktober 2013

    Ik heb de intocht van ‘Sinterklaas’ in 1930 en 1934 gezien. De pieten waren gewoon blank.! Zonder pruik, dikke lippen en gouden oorbellen. De transformatie die heeft plaatsgevonden is op zijn minst merkwaardig. Het is dus geen eeuwenoude traditie zoals sommige mensen zo graag beweren. Het is een kinderfeest en het maakt de kinderen niet uit welke kleur die pieten hebben. Dus waarom er zo moeilijk over doen? Over die negerzoenen… Het is een naamsverandering zelf door Buys ingesteld. Als Philips zijn naam wilt veranderen, moet Nederland daar dan ook jaren over vallen.? Ik vind die heftige reacties toch wel veelzeggend. Niet lang geleden was er een partij die de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel had. Maar dat geld misschien alleen als je het wel met ze eens bent. Maar ja, als geboren Nederlander met een Surinaamse vader en Nederlandse moeder, moet ik maar oprotten……Naar mijn eigen land… Dankjewel, medelanders…

    Beantwoorden
  62. Weetje het is nu niet meer de uitleggen want ik bedoel de gemiddelde blanken nederlander is niet echt dom! Maar voor hun traditie spelen ze dat wel en willen ze bijna sterven!
    Er is zoveel uitgelegd in de media en door ons zwarte en overal !
    Dat ik nu zie dat het dialoog aangaan niet veel zin heeft!
    Want bij met de meeste uitingen over dat het onderwerp zwarte piet is racisme kwam nog meer discriminatie kijken! Wat oproept tot andere aanpak! Andersom zijn wij zwarten tot nu toe heeeeeeeeeeeeeel netjes gebleven en maar uitleggen en maar meer Nederlanders die je in je bek spugen zelf onwetende zwarten!Ik vrees als dit zo door gaat dat het op een rassen gevecht of oorlog zal uitlopen het begin is er al! Geef mij die ticket en wat vergoeding die jullie ons schuldig zijn van grondstoffen die jullie hebben gestolen en het geld wat jullie aan me voor ouders hebben verdient! Dan ben ik opgerot zoals ik vele malen heb gelezen nu ! Ik ben gewoon Reall en zeg neeeee het bevalt me zeker niet meeeer hier vooral na deze discussie ! En nu? Want ik blijf dit aanvechten zolang ik hier wooooooon!SO GIVE ME MY MONEY AND BUY ME MY TICKET PLEASE en jullie zijn van mij AFFFF!!!!!!!!

    Beantwoorden
  63. Dank Dylan, voor het – in mijn ogen – met de juiste balans tussen gevoel en verstand verwoorden van die beleving. Je maakt een mooi onderscheid tussen zeggen ‘het is zo’ zonder te realiseren dat het geen algemeen feit is maar een persoonlijke beleving & het feit dat er verschillende belevingen bestaan. De meest warme beleving van de traditie : het gezellig samen zijn, elkaar verwennen met kadootjes en lekker eten, tijd voor elkaar maken en vooral de kinderen telkens weer dat sprookje laten ervaren, die totale beleving koppel je los van ‘Zwarte Piet’ en dat geeft lucht. En hopelijk voor steeds meer mensen ruimte om in te zien dat het daar niet om gaat. En dat als het beeld van ‘Zwarte Piet’ anderen kwetst we dat beeld dus juist moeten laten gaan. Toen een paar jaar geleden de eerste ideeën opgingen voor gekleurde Pieten, vond ik het niks. Ook ik – al ben ik zelf donker – moest wennen aan een nieuw idee, een nieuw beeld. Toch denk ik nu dat het een mooi alternatief is! Dank Dylan!

    Beantwoorden
  64. Margriet

     /  20 oktober 2013

    Ik denk dat veel Nerderlanders zich ons slavenverleden amper realiseren en daardoor voorbij gaan aan de wonden die er nog wel degelijk zijn. Ik vind dit een tekortkoming in ons schoolsysteem. Wat meer besef van het verleden zou wellicht meer begrip geven voor gevoeligheden in het heden.
    Als kind was Zwarte Piet voor mij zwart door de schoorsteen, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen de karikatuur van een neger toch niet ontkennen?

    Beantwoorden
  65. Robin

     /  20 oktober 2013

    Beste Margriet,
    Een neger en slavernij zijn niet synoniem aan elkaar verbonden. In onze geschiedenis wel, maar een neger is geen product van de slavernij. Lang voor de slavernij waren er al negers met hun eigen culturen, tradities en gewoontes.
    De mensen die Zwarte Piet interpreteren als het zijnde een neger als product van de slavernij, dat is een keuze die men maakt.
    De hedendaagse blanken hebben geen schuld van de slavernij, net zo min dat de hedendaagse neger geen slaaf is. De associatie naar het verleden hoeft niet gemaakt te worden inzake Zwarte Piet.
    Ik ben het volkomen met u eens dat het onderwijs veel meer kwalitatieve aandacht moet besteden aan dit onderwerp.

    Met vr Groet,
    Robin

    Beantwoorden
  66. Cindy

     /  21 oktober 2013

    Ik heb helemaal niets tegen de negerzoen etc. En in de rest van je beschuldigingen herken ik mij ook niet. Ik merk dat je mij niet begrijpt, maar dat maakt niet uit. Ik respecteer u mening.

    Beantwoorden
  67. Hanneke

     /  21 oktober 2013

    Ten eerste Dylan bedankt voor jou omschrijving ik hoop dat veel nederlanders dit lezen en hun knop omdraaien.
    Olaf: snap t niet, Cindy Snapt t wel, Job snapt t dank je, Joleen snapt t ook niet , Hans is jammergenoeg net zo narcistisch als Henk westbroek, Karin jij snapt t helemaal, Reggie Nobles PRECIES!!!!, Rob Bosman is waarschijnlijk te oud en gaat het nooit snappen, Regina ja toch??, Laura OK DAN!!, Anja Meulenbelt jammer he veel hollanders denken niet verder , ECHTWEl snapt er helemaal geen reet want je moet je kinderen ook leren dat sommige mensen hier verdrietig van worden door wat er vroeger gebeurd is slavernij en dat je gevoel moet tonen voor je medemens,Pien Inderdaad, Joleen hou maar op jij snapt t niet en wil het ook niet 2 x reageren zegt genoeg,Zwarte piet doet lekker racistisch mee door zijn naam zo neer te zetten hou maar je mond je snapt t niet, Rens snapt t ook niet, Cindy Richard snapt t niet want als er een land is waar racisme heel duidelijk speelt is dat Italie wel, Tariq goed gezegd, Dennis oeeehhh jammer hoor, Mike Precies en dan zonder krullenpruik en rode lippen en gouden oorringen, Dirk inderdaad je snapt t niet, Robin godsdienst vergelijken met het sinterklaasfeest beetje dom je snapt t ook niet, Earl hmmm???, Berrie snapt t ook niet, Pieter van mij mag je gewoon blijven hoor, Reall de man Je hebt gelijk maar blijf rustig time will change everything, Margriet je snapt t, Robin en toen kom je met dat woord leer eerst maar eens dat woord te veranderen in de donkere of getinte mens BEDANKT!!

    Net als mijn zoon van 12 die half surinaams half nederlands is hoop ik dat mensen gaan snappen dat bepaalde dingen niet leuk zijn om te horen en dat je merkt dat nederlanders niet snappen (of niet willen snappen) wat het doet bij iemand met een kleur.
    I HAVE A DREAM that one day…… precies dat wil ik ook Martin Luther KING.

    gegroet…

    Beantwoorden
    • Robin

       /  21 oktober 2013

      Hanneke,

      Ik gebruik het woord neger omdat het woord geen scheldwoord is, neger duidt op iemand van het negroide ras. Los van dat heb ik het woord gebruikt omdat ik heb gereageerd op de post van mevrouw Margriet die dat woord gebruikt (en daar is niets verkeerds aan).
      Dat waar u doet alsof u zo bijzonder tegen bent, dat oefent u hier zelf uit. Mensen in hokjes plaatsen en veroordelen (jij snapt het wel, en jij niet). Daar komt ook bij kijken dat u niet in staat bent een waardeoordeel te geven aan de subjectiviteit van een ander. Deze hele discussie is subjectief.
      U noemt godsdienst vergelijken “een beetje dom”. Ik vind het “een beetje dom” wanneer men de essentie achter mijn post niet kan bevatten. Het gaat om de vergelijking tussen verschillende associaties die men kan maken met zaken die men als fout kan opvatten.

      Wanneer er iets duidelijk is uit uw post, dan is het dat u vooral niet snapt om uw gedachtegoed te beargumenteren.

      Fijne dag verder !,
      Groetjes uit Paramaribo, Robin

      Beantwoorden
      • Hanneke

         /  21 oktober 2013

        Robin bent u van Negroïde afkomst? gewoon een vraag
        en misschien heb ik u verhaal niet helemaal goed gelezen mijn excuus.(betreft de vergelijking)
        Reden dat ik aangeef wie het wel snapt en wie niet is dat ik zie en voel dat sommigen niet verder willen denken en voelen wat voor verdriet dit feest dus elk jaar bij vele mensen teweeg brengt.
        En vaak zijn het mensen die het echt niet weten doordat ze bijvoorbeeld niet veel met donkere mensen te maken hebben.
        Het is een moeilijk iets maar ik ben er voor dat we dit probleem aanpakken en aanpassen daar waar mogelijk alleen er zijn hier in Nederland zoveel mensen die niet willen buigen snapt u en dat irriteert mij er wordt zo overheen gedenderd en op dat moment komen er woorden en benamingen uit pffff waar ik bang van wordt.
        Ik wil niemand aanvallen maar laten nadenken net als de topic starter hij verwoord het erg goed naar mijn mening

      • Robin

         /  21 oktober 2013

        Beste Hanneke,
        Het is compleet irrelevant of ik van negroïde afkomst ben of niet. Maar om uw vraag toch te beantwoorden, ja ik heb negroïde bloed, hetzij in minime mate vergeleken met andere rassen waarvan ik het product ben. Ik heb Arabisch, Blank, Chinees, Joods en Negroïde bloed. Daar ben ik geen uitzondering in in Suriname, er leven hier vele mensen die raciaal gezien een flinke mix zijn, en persoonlijk heb ik dat altijd als bijzonder prettig, leerzaam en cosmopolitisch ervaren.
        Niet alleen een neger, of zwarte, heeft het recht om het woord neger te gebruiken. En een niet neger die het woord gebruikt doet de zwarte bevolking daar niet per definitie onrecht mee aan of denigreerd daarmee het ras. Er is niets denigrerends aan het woord neger zolang het maar in de juiste context wordt gebruikt. Bijv. in het Sranang Tongo (negerengels, kijk al een goed voorbeeld). betekend pikin’ nengre: kind. Dus ook al bedoelt men een chinees kind, men kan (en dat gebeurt dan ook) het woord pikin’ nengre gebruiken.
        Samen met u betreur ik het feit dat er inderdaad vele mensen zijn die het volledig ontbreekt aan emppathies vermogen in deze kwestie. Ik zet er expliciet bij in deze kwestie, want iemand die zich niet kan inleven in deze kwestie kan zich in een andere kwestie wellicht wel inleven. Ook mogen we er niet van uitgaan dat het onwil is. Wie weet zouden jij of ik in diezelfde situatie van die persoon, op dezelfde wijze gevormd, ook een gebrek aan empathie vertonen in deze.
        Ook al wordt of is al aangetoond dat er een associatie is met het Sinterklaasfeest in zijn huidige hoedanigheid en met de slavernij, ook dat wil nog niet zeggen dat het feest dan moet veranderen. Een iedereen met gezond verstand zal beamen dat de slavernij iets verschrikkelijks was en dat wij als mens de plicht hebben om onze kinderen zodanig te onderwijzen dat het simpelweg nooit meer gebeurt. (Maar gaat dat lukken ? In hoeverre heeft de onze ware aard invloed op onze gedragingen ? Dat zijn interessante vraagstukken). Maar niet omdat de slavernij verwerpelijk is, wil dat zeggen dat de interpretatie aan het Sinterklaasfeest per definitie negatief is. Dat is subjectief.
        Mijn over over over overgrootouders waren ook slaven in het oude Messopotamie (vraag me niet hoe het precies zit haha). Stel je voor ik associeer iedereen die met een petje loopt met die slavernij, het is een symbool die staat voor die verschrikkelijke periode. Kan ik dan aanvoeren dat het dragen van een petje wellicht niet verboden hoeft te worden maar men moet het andersom dragen omdat IK me beledigd en geschoffeerd voel daardoor ?
        Wat zou u daarvan denken ? Het komt op precies hetzelfde neer, alleen de zwarte slavernij heeft zich veel recenter afgespeeld. Maar heeft het daarom meer of minder recht dan een ander onrecht in de geschiedenis ? Het lijkt erop dat men meer claimt.
        En dit is precies dezelfde reden waarom ik de vergelijking heb gemaakt met godsdienst en religie. Verschillende en verschillen in godsdienstovertuiging hebben al miljoenen mensen het leven gekost, en het kost dagelijks nog vele mensen het leven in de wereld. Dus is het niet uitgesloten dat iemand bij het zien van een pastoor zich beledigd, gedenigreerd en bejegend voelt. Dus het is wel degelijk een valide argumentatie want de essentie is hetzelfde. Dit vergt inlevingsvermogen om het verband te trekken, dat heb jij anders had je niet met zoveel emotie gepost, dus wellicht kun je dit verband ook trekken.

        Voor mij persoonlijk maakt het niets uit welke kleur Sint of Piet heeft, maar ik denk dat het belangerijk is om het feest niet te veranderen om o.a. zaken die ik hierboven aangaaf.
        Mocht het wel veranderen dan is er volgens mij maar een echte oplossing. Niks elfjes en paarse figuren. Maar een witten EN een zwarte Sinterklaas met witte EN zwarte Pieten die beide Sints dienen.

        Fijne dag verder en groeten uit Parbo !
        Robin

  68. Hanneke

     /  21 oktober 2013

    een aantal schrijffouten zie ik mijn excuus het is snel getikt en met een beetje boosheid en emotie erachter omdat er veel het nog steeds niet snappen

    Beantwoorden
  69. Robin

     /  21 oktober 2013

    correctie: “Hoe” te beargumenteren uiteraard.

    Beantwoorden
  70. Xavier

     /  21 oktober 2013

    Goed stuk, en gelukkig zijn de reacties contra de schrijver van een hoger inhoudelijk niveau dan wat ik tot nog toe heb gezien.

    Dirk, het hakenkruis (swastika) is geen “uitvinding” van de Nazi’s (http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika). Ook was de “hitlergroet” geen uitvinding van de neo-nazi’s (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hitlergroet).

    Beantwoorden
  71. Peter

     /  21 oktober 2013

    Sinterklaas heeft zijn onschuld verloren. Een kinderfeest wordt een statement. Niet meer gezellig en geborgen maar een bewuste of onbewuste uiting van racisme en onderdrukking… Hoe sneller we onze kinderen in de verknipte wereld van volwassen trauma’s trekken, hoe beter..
    (“Nee Quincy je moet op school die muts niet opzetten…die is bedoeld om je te vernederen”)
    Al die miljoenen mensen die nu nog sinterklaas vieren…dat moeten wel racisten zijn…sterker nog..dat zijn ze altijd al geweest. Hier past alleen een welgemeend Mea Culpa…… Het liefst publiekelijk…..op twitter, facebook of, als je politiek correcte bekende nederlander bent, op televisie.
    Er is trouwens een veel betere reden op Sinterklaas af te schaffen……
    Wie wil z’n kinderen nog leren dat ze bij een vreemde oude man op schoot kunnen zitten? Zeker één met een mijter op…
    En we weten ook allemaal dat pieten van welke kleur dan ook, die ’s avonds bij je aankloppen of door de schoorsteen binnenkomen echt niets komen brengen.

    Beantwoorden
  72. Prachtig verwoord. Wijsheid op z’n best.

    Beantwoorden
  73. Rens den Hollander

     /  22 oktober 2013

    De juiste manier van omgaan met deze non-discussie is eindelijk gevonden, met humor. http://www.dumpert.nl/mediabase/6567812/3bfeea63/martijn_koning_over_het_sinterklaasfeest.html

    Beantwoorden
  74. Frances Fabels

     /  23 oktober 2013

    Het sinterklaasfeest mag, nee móet zo blijven en dan maar met een witte piet met voor mijn part blonde haren ( maar dan zullen de blonden zich wel weer gediscrimineerd voelen. Hier in Nrw Duitsland wordt ook Sinterklaas gevierd mét knechten. Die zien er uit als edeonniken mét roe

    Beantwoorden
  75. Jenny

     /  23 oktober 2013

    Het wordt tijd dat in het programma van sinterklaas (1 van de velen op tv) een nieuw soort wonder wasmiddel wordt uitgevonden (we leven tenslotte in de tijd van innovaties en techniek, dus alles is mogelijk). Waarmee de pieten het roet toch van zichzelf kunnen afwassen. En natuurlijk kunnen er dan verschillende huidskleuren onder dat roet weg komen. Of het rascisme uit de wereld helpt? Dat lijkt me niet. De relschoppers die iemand nu uitschelden voor zwarte piet, vinden wel een ander woord om mee te schelden.

    Beantwoorden
  76. Rob

     /  23 oktober 2013

    Er kwam de sint iets naars ter oren
    Wat hij toch liever niet zou horen
    Jij wilde graag een groene piet
    Een zwarte, nee dat kan echt niet
    Geel of blauw is geen bezwaar
    Desnoods een zilver exemplaar
    Maar bruin of zwart dat is verkeerd
    Omdat je dan discrimineert
    Zo wordt de sint de bonte hond
    Maar ken jij wel de achtergrond?
    Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
    Die kleine zorgt voor tijdgebrek
    Daarom legt sint het nu maar uit
    Want van jouw visie klopt geen fluit
    Mijn pieten zijn geen echte negers
    Maar doodgewone schoorsteenvegers
    Ik heb wel wat bewijs daartoe
    Wat dacht je van de piet zijn roe?
    En ook zijn prachtige kledij
    Is functioneel en hoort daarbij!
    Als je vaak door de schoorsteen schiet
    Wordt je vanzelf een zwarte piet
    Knoop dit maar heel goed in je oren
    Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
    Een moor, dat is een Arabier
    En ik heb ook nog Berbers hier.
    Ikzelf sluit daarna de rijen:
    Sint Nicolaas komt uit Turkije
    Ik ben in Patara getogen
    Daar is geen letter van gelogen
    Ik zeg het nu dus maar gewoon:
    Ik ben een echte allochtoon
    Het toppunt van de integratie?
    Mijn intocht, waar de hele natie
    Voor een Turk en Marokkaan
    Vrolijk aan de wal gaat staan
    Daar is dus niks racistisch aan….
    Dus voor de blauwe variant
    Ga je maar naar smurfenland…

    Groetjes van de sint

    Beantwoorden
  77. Zeta

     /  23 oktober 2013

    Kijk hoe een jaarlijkse viering is uitgemond in een racistische rel met doodbedreiging(en).

    Beantwoorden
  78. Henny

     /  23 oktober 2013

    Dit oer-Hollandse kinderfeest moet echt blijven. Maar inmiddels lees ik regelmatig de reacties die deze discussie oproept op bv. de sociale media. Hieruit blijkt dat velen de discussie aangrijpen om racistische of ongenuanceerde uitspraken te ventileren ten opzichte van onze nieuwe Nederlanders. Deze manier van denken is al van voor de Piet discussie. Hebben de tegenstanders van “onze Zwarte Piet” misschien toch gelijk? Laten wij, hiermee bedoel ik alle Nederlanders, goed blijven nadenken over wat racisme inhoudt en onze beschaafdheid en solidariteit naar elkaar niet uit het oog verliezen. Hier moet een gepaste oplossing voor te vinden zijn, als dat lukt laat Nederland zien een beschaving te zijn. Denk liever na over hoe we Sint en Piet een moderne jas aan kunnen meten en toch behouden als een fijn familie/kinderfeest waar iedereen zich goed bij voelt.

    Beantwoorden
  79. Fleur

     /  23 oktober 2013

    Geeft precies weer hoe ik erin sta, super!

    Beantwoorden
  80. Petra

     /  24 oktober 2013

    Eigenlijk heb ik de indruk dat men er vooral over valt omdat Piet een ‘knecht is’ die ook nog eens zwart is. Waarom vertalen we Piet niet naar hoe wij het echt ervaren in deze huidige tijd? Met roetvegen in het gezicht zodat je nog kan zien wie er onder zit, blank, aziatisch, afrikaans of … noem maar op, wie maar voor Piet wil spelen. Het woord knecht is ook hopeloos ouderwets en kan wel een update gebruiken. Kleuren Pieten spreken mij minder aan en vind ik teveel getuigen van goed praat gedrag.

    Beantwoorden
  81. Gerrit

     /  24 oktober 2013

    Nederland worstelt, draait en kronkelt als een kleine kleuter om onder de aantijging van racisme uit te komen. De meest doorzichtige argumenten worden verzonnen om de ander niet de ruimte te geven. Gij zult niet winnen. Nederland geniet als een verwend twaaljarig etterbakje dat op staat voetbalt tegen een zesjarige en er van geniet dat het jochie niet a d bal komt (miljoen likes).Het recht om je gediscrimineerd te voelen lijkt te worden ontnomen. In Nederland staan ouders en grootouders scheldend toe dat hun kinderfeestjes ten koste gaan van andere kinderen. Het gemak waarmee de discussie geridiculiseerd of gebagatelliseerd wordt, het elkaar overtroeven in woordgrapjes 😦 en vermeende photoshophoogstandjes geeft me het gevoel dat we ons hebben ontwikkeld. Ontwikkeld van klootjesvolk naar klotenvolk. Schrijver van bovenstaand artikel mag trouwens helemaal blijven.

    Beantwoorden
  82. Kish

     /  24 oktober 2013

    Het Sinterklaasfeest en alles wat daarbij hoort is in de loop der jaren veranderd en zal ook blijven veranderen in de toekomst. Het moet alleen niet afgedwongen worden (is mijn mening). Het is de taak van ouders en school om kinderen te leren over onze geschiedenis, over bijvoorbeeld slavernij. Verder leren wij onze kinderen normen en waarden en wat goed is en slecht. Dat er mensen zijn die zwarte Piet associëren met slavernij vind ik jammer, het staat er namelijk vandaag de dag totaal los van. Je kunt niet alles meer met het verleden verbinden omdat het jou goed uitkomt. Waarschijnlijk hebben deze mensen het hele jaar door wel op 1 of andere manier te maken met discriminatie en pakken ze het Sinterklaasfeest aan om hun frustraties te uiten. Mijn witte, euhh, blanke, nee, roze vriendin weet nu niet meer goed hoe ze hier mee om moet gaan en is door al de discussies in de war geraakt en dat is jammer… Oh, en mochten er mensen zijn die zich afvragen wat voor “recht” ik van spreken heb, ik ben Nederlander, toevallig (of niet toevallig) uit Suriname en van Hindoestaanse afkomst. Een mooier mengelmoesje kun je niet bedenken :). Ik heb nooit aanstoot genomen aan zwarte Piet en zijn eventuele afkomst/ geschiedenis. Ik heb 4 jaren zwarte Piet gespeeld op de school van mijn kinderen, zonder me te hoeven schminken en deed dat met heel veel plezier. Stop dus deze discussie die alleen maar zorgt voor verdeeldheid en waar de kinderen misschien de dupe van zullen zijn. Zwarte Piet is inmiddels Piet. Hij is inmiddels ook niet meer zwart maar bruin. Hij is niet meer de domme knecht die met een zwaar accent spreekt. In mijn beleving van nu staat Piet op hetzelfde niveau al de Goedheiligman. Ik wens alle mensen alvast een fijn, warm en gezellig Sinterklaasfeest.

    Beantwoorden
  83. Kish

     /  24 oktober 2013

    En nog een mooi stukje van columnist Rob Wijnberg:

    Ik ben een raciaal scepticus. Dat wil zeggen dat ik, net als een hele waslijst aan moderne denkers, het concept ‘ras’ beschouw als een culturele misvatting, die is ontstaan in een tijd dat men nog niet zoveel wist over de biologie van de menselijke soort. Of simpeler gezegd: ik geloof niet dat het woord ‘ras’ verwijst naar iets dat werkelijk bestaat.

    Het begrip ‘ras’ is gebaseerd op het idee dat een soort (in dit geval: de menselijke soort) onder te verdelen is in groepen die te onderscheiden zijn door specifieke en essentiële genetische kenmerken die alleen de leden van die groep met elkaar delen. Een idee waarvan gemakkelijk te verklaren is hoe deze is ontstaan: mensen hebben talloze verschillende uiterlijke kenmerken – huidskleur, haartype, vorm van de ogen – die ze met de ‘leden’ van hun groep delen en met exemplaren buiten die groep niet. Op grond hiervan vatte de gedachte post dat er ‘rassen’ zijn: groepen die zich door essentiële (dat wil zeggen: alleen binnen die groep voorkomende) genetische kenmerken onderscheiden van groepen die deze kenmerken niet hebben.

    Inmiddels is door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht deze categorisering al lang en breed ontkracht: mensen verschillen genetisch gradueel van elkaar, maar geen enkele ‘sub-soort‘ heeft genetische kenmerken die alleen voor die groep opgaan. Even heel simpel gezegd: er zijn geen ‘blanken’ en ‘zwarten’, er zijn alleen tinten. Vandaar ook dat de raciaal scepticus het concept ‘ras’ typeert als een ‘culturele misvatting’: we zijn gewend geraakt verschillen in (uiterlijke) kenmerken die een genetische oorsprong hebben te verwarren met genetische essenties, die we vervolgens toeschrijven aan ‘groepen’.

    Het grote probleem van deze culturele misvatting is natuurlijk dat sommige mensen op grond van deze niet werkelijk bestaande onderverdeling in ‘soorten‘ een al even ongefundeerde morele hiërarchie zijn gaan toepassen, beter bekend als racisme: de ene groep zou inferieur zijn aan de andere groep. Voor de raciaal scepticus is dit een dubbele zonde: niet alleen verdeel je mensen onder in categorieën die niet bestaan, je zet die categorieën ook nog eens in een volgorde die niet bestaat.

    Ik begin hierover omdat hierin precies het probleem schuilt met de discussie over Zwarte Piet. Een probleem dat niet in de laatste plaats is veroorzaakt door Quinsy Gario, de man die deze discussie dit jaar heeft aangezwengeld. Gario maakt bezwaar tegen de morele hiërarchie die de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet volgens hem uitstraalt (iets waar ik een heel eind in mee kan gaan), maar beroept zich daarbij tegelijkertijd op precies dat essentialistische denken in categorieën die aan deze hiërarchie ten grondslag ligt: hij vindt Zwarte Piet een belediging van ‘zwarten’ – een groep die hij ook nog eens aanduidt als ‘wij’. Voor een raciaal scepticus verraadt dit een vervelend soort hypocrisie: van het rassendenken afwillen en je er vervolgens op beroepen.

    Nog problematischer wordt het door de slogan die hij heeft gekozen voor deze aanklacht: ‘Zwarte Piet is racisme‘. Die ‘is’ is voor mij het probleem: ‘ras’ is een misvatting in de sfeer van de perceptie, niet in de sfeer van het zijn. Racisten zien groepen die er niet werkelijk zijn en trekken daar moreel verwerpelijke conclusies uit. Maar wie net als ik een raciaal scepticus is (en dat is, durf ik te beweren, een substantieel deel van de Nederlanders), is het nogal een aantijging om te stellen dat Zwarte Piet racisme is: je wrijft velen daarmee aan iets niet te zien waar we – na een eeuwenlang proces van Verlichting – juist bewust blind voor zijn (en blind voor willen zijn).

    Begrijp me niet verkeerd: ik kan me goed voorstellen dat Gario gelijk heeft als hij zegt dat Zwarte Piet kan leiden tot racistisch gedrag jegens donkere mensen. En dat er ook nog genoeg zijn die dat gedrag etaleren. Dat hij zich daar tegen keert, juich ik van harte toe: dat zou de kop in moeten worden gedrukt. Maar dat is iets fundamenteel anders dan beweren dat Zwarte Piet ‘racisme is’. Zijn streven is nobel, maar zijn beklag precies verkeerd: we moeten blind zijn voor rassen, om ons er vervolgens van te beschuldigen dat ‘wij’ niet zien dat Zwarte Piet een symptoom van is dat denken, omdat het beledigend zou zijn voor ‘zwarte mensen’. Dat noem ik – oh ironie – de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

    Dat Gario pleit voor meer empathie voor mensen die moeite hebben met Zwarte Piet als fenomeen, vind ik alleszins sympathiek. Jammer alleen dat hij die empathie andersom niet lijkt te kunnen opbrengen: mensen van het ‘andere soort’, uit naam van ‘jouw soort’ racisme aanwrijven die ze op geen enkele manier etaleren, enkel omdat ze een traditie vieren, is evengoed belachelijk. Vind je het gek dat zoveel mensen dan als door een bij gestoken reageren? En ‘moe’ van ‘die discussie’ worden? Dat VN-onderzoeker Verene Shepherd ‘niet kan begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat het Sinterklaasfeest een terugkeer naar de slavernij is en dat dit feest in de eenentwintigste eeuw moet stoppen,’ is om dezelfde reden al even bizar. Ze zou er juist verguld mee moeten zijn: dat wij dat niet zien.

    Rob Wijnberg

    Beantwoorden
    • Rob, hulde dit stukje legt zo mooi uit hoe ik het voel maar nog niet echt onder worden heb kunnen brengen. Ik ken het concept raciaal scepticus niet maar in de praktijk gedraag ik mij wel zo en velen met met mij: ik zie geen zwarte of bruine of Marokkaan of blanke maar een persoon en ik zie wel of ik die ok vind vind of niet.

      Beantwoorden
  84. Rutger

     /  25 oktober 2013

    Piet is toch die coole gast die alle kinderen willen zijn? Hij is bij de tijd, handig en sportief. Ik word afgaande op huidskleur op dit feest vertegenwoordigd door een oude chagrijnige gelovige blanke op een paard. Ik ervaar dat als discriminerend en stigmatiserend. Waar kan ik mijn klacht indienen?

    Beantwoorden
  85. Jos

     /  25 oktober 2013

    Ik kan me in uw punten vinden, echter als we ‘zwarte piet’ dan toch aan moeten passen zou ik dat liever op een wat subtielere manier zien. Pimpelpaarse, felgele en groene pieten hoeven voor mij niet want ‘zwarte piet’ moet toch wel een beetje zwart blijven.

    Ik zou het leuker, en meer in de traditie vinden passen om het kroeshaar weg te laten en compleet zwart geschminkt te vervangen door zwarte vegen op het gezicht. Vele Nederlanders zien zwarte piet nu al niet als een negroïde persoon maar als een persoon van willekeurige afkomst die zwart is geworden door het roet in de schoorstenen.

    Ik ben van mening dat als we dit roet dus iets subtieler aanbrengen zodat het voor iedereen zichtbaar is dat er naast donkere ook blanke en asiatische pieten zijn ‘ons’ feest ook toekomstbestendig wordt.

    Beantwoorden
    • Zeta

       /  25 oktober 2013

      Beste mensen,

      De reactie van Jos laat me toch voor de duidelijkheid een commentaar geven. Het gaat niet om het zwart schminken van wie dan ook. Het gaat om de associatie met mensen van donkere huidskleur. Gisteren las ik op Facebook dit bericht van een goede kennis van mij:”

      “t Onschuldig kinderfeest “.
      Ik heb nooit gedacht dat ik ooit de drang zou voelen om dit verhaal op FB te
      vertellen .Maar ik doe het omdat ik verbaasd ben over de boze, vijandige en racistische reacties die er onstaan ( in een Democratisch land met nette mensen. ) als mensen hun gevoelens durven te uiten. Dit feest kan net zo leuk zijn zonder “Zwarte Piet”.
      Ik vraag U ook om het volgende te lezen als U zich afvraagt waarom ik er ook zo over denk. Het was inderdaad een onschuldig kinderfeest totdat volwassen er een manier in ontdekten om grof geld te verdienen. Nou is het een Groot feest voor de Ondernemers en zelfs voor Rutte om eigen hachje nog te redden . Denk je dan echt dat hij zich om zijn handjevol Donkere Koninkrijksgenoten zou bekommeren ? Dit is het laatste wat ik zal plaatsen over dit feest, maar ik ben wel blij dat er mensen zijn die echt durven te zeggen wat ze ervan vinden op een beschaafde manier.

      Nou mijn verhaal:
      Ik wandelde op vrijdag 16 november 2012 fluitend en genietend van mijn vrije dag terug uit het centrum van Breda. Ik had 2 uurtjes gewandeld en boodschappen gehaald. met mijn earphones in en genietend van muziek , hoorde ik opeens een man op een fiets keihard roepen tegen zijn twee kinderen en naar mij wijzend.
      ik haalde mijn earphnes uit mijn oren en hoorde hem roepen ” Kijk daar loopt een echte Zwarte Piet. Ha ha ha , waarop de kinderen ook begonnen te roepen ( wijzend naar mij ) . Zwarte Piet ! Zwarte `Piet ! met luid gelach en vermaak. ik was zo in mijn muzieksfeer dat ik niet kon reageren. Ik dacht alleen maar. Wat voor een soort vader leert zijn kinderen zo om te gaan met zijn medemens ?
      Er fietsten in tegengestekde richting ook twee Witte Nederlandse jongens voorbij die naar hen keek en daarna mijn kant. Zij zagen hoe verbaasd ik keek en niets zei. Toen namen zij het voor me op en schreeuwde iets naar hun toe dat ik maar niet zal herhalen op FB.
      Maar ik voelde onmacht en verdrietigheid en verbazing. Later kwam de boosheid.
      ik dacht bij mezelf. Die man mag van geluk spreken dat ik niet goed ben in het herkennen van gezichten ! Ik was echt kwaad en voelde mij tot in mijn ziel beledigd. ik liep door maar je snapt wel dat ik dit niet kan vergeten. Ik heb het maar weinig mensen verteld maar wil het vandaag met jullie delen. Waarom ?
      Wat mij hier in Breda is gebeurd kon net zo goed plaatsvinden op een van de ook dit Onschuldig kinderfeest vierende eilanden !
      Het kon jou ook gebeuren ! of je zoon of dochter ! Of je kleinkind die huilend thuiskomt en er niet over wilt praten !
      Mijn vraag aan jullie. Hoe zou jij je voelen ?
      See Translation”

      Beantwoorden
      • Jos

         /  25 oktober 2013

        Ik weet niet goed of uw reactie nu als kritiek op de mijne is bedoeld, maar u omschrijft wel wat ik ook bedoelde:

        “Het gaat om de associatie met mensen van donkere huidskleur.”

        Die associatie ontstaat naar mijn idee juist doordat zwarte piet helemaal zwart is geschminkt, felrode lippen krijgt en daarbij ook nog eens kroeshaar heeft. Door dit allemaal wat minder te doen valt heel die associatie weg. Dus geen rode lippenstift, geen kroeshaar en ook niet helemaal zwart maar gewoon wat zwarte vegen waardoor het echt lijkt alsof zwarte piet uit een schoorsteen is gekropen.

      • Nee Jos, het is geen kritiek. Zoals het daar staat even voor de duidelijkheid. En als het uw reactie ondersteunt is het een plus punt voor u. Overigens, het is niet mijn eigen verhaal maar van een kennis. Voor de goede orde heb ik hem medegedeeld zijn relaas hier te hebben gekopieerd. Grtzzzz

  86. Henny

     /  25 oktober 2013

    Dylan, het bemoedigd me dat de toon van je stuk ervoor heeft gezorgd dat er ook op een “beschaafde” manier over gediscussieerd kan worden. Door de reacties die ik las op fb had ik de moed n.l. laten zakken. Hier heb ik tenminste geen last van plaatsvervangende schaamte. Dank je wel.

    Beantwoorden
  87. Vashti

     /  25 oktober 2013

    Zo fijn, een genuanceerd verhaal met warmte en gezond verstand. Perfect verwoord met die ‘compartimentjes’. De kern: begrip. Dank!

    Beantwoorden
  88. wies

     /  26 oktober 2013

    Geweldig geschreven! Een stuk waar een ieder zich in kan vinden. Hier wordt de kern van de zaak geraakt: velen voelden zich weggezet als racist en dat zijn ze niet, vandaar die felle reacties. Als mensen nu kunnen aannemen dat zwarte piet racistische trekken heeft en dat dat heel pijnlijk is voor veel donkere mensen, dan zijn we er toch uit? ZP aanpassen (daar kan toch niemand problemen mee hebben?) en dan kunnen we met z’n allen leuk 5 december vieren.

    Beantwoorden
  89. Katarina Rejger

     /  27 oktober 2013

    Was ik maar SinterKlaas!
    Die GoedHeiligMan die weet wie, en hoe, hij troosten kan!
    In het land waar ik geboren ben, waren Heiligen & Goden verboden.
    “Als iemand beweert, dat een mens over water kan lopen, dan is dat een leugenaar en een staatsvijand”, vertelde OnzeKameraad, mijn juf, in de les op school, en dan zongen we liedjes over Eenheid & Broederschap.
    Mooiste liedjes van de wereld, vond ik ze als kind.
    Ik geloofde in OnzeKameraad de President, hij was mijn held.
    De nacht van zijn verjaardag, deed ik geen oog dicht. Nog maar even en ik zou hem zien! De President werd niet vergezeld door Pieten, maar door heuse soldaten, en tanks, en helicopters! Zijn feestje zag er heel wat spectaculairder uit, dan de intocht van SinterKlaas. Ik was acht en rilde van kruin tot teen tussen duizenden mensen op straat; door mijn opwinding verlepte het bloemetje in mijn bezweete pioniers hand.
    “Ik word later ook soldaat Mama, dan neem ik jou mee op de tank!”

    Mijn grote held, bleek later… helemaal niet zo een goede man.
    Het communisme heeft meer mensen de dood in gejaagd dan het fascisme, inmiddels weten we dat. En er is geen mens in mijn geboorte land die ooit nog mijn mooiste liedjes hardop zou zingen.
    Dat sommige mensen in Nederland niet willen dat hun liedjes worden afgepakt, snap ik als geen ander. Ik snap ook de Nederlanders die het angstaanjagend vinden dat de versjes die ze ooit, niets vermoedend in hun hoofd hebben gestampt, opeens niet zo deugen misschien.
    “Maar Mama, soldaten doden geen vrouwen en kinderen, kijk hoe vrolijk ze naar ons zwaaien op hun tanks! ”
    Ik snap de machteloosheid en boosheid van het kind, als het ontdekt dat een prachtfeest andere mensen diep ongelukkig maakt.

    Daarom: was ik maar Stefan de Walle!
    Dan zou ik mijn baard en staf aan mijn zwarte vriend /collega/ buurman af staan, of … aan een vrouw! En tegen al mijn hulp SinterKlazen, zeggen: ‘Broeders uit heel het land,
    de rol van een goed, vrijgevig, warm mens die opkomt voor de zwakkere, die anderen blij maakt, die goed doet…. hoeft niet langer door een witte man te worden gespeeld! Makkers, stop het wild geraas, en doe mij na.’
    En dan zou ik op mijn stramme oude benen, een dansje maken op ZieDeMaanSchijnt in hiphop versie door Ali B,
    dol gelukkig dat ik eindelijk het allermooiste cadeau naar Nederland heb gebracht: de waarlijke Eenheid&Broederschap.

    Beantwoorden
  90. kristina

     /  29 oktober 2013

    als zwarte piet de baas van sinterklaas is en niet de knecht dan wordt het verhaal helemaal anders. en waarom is de knecht moet een zwaart zijn?

    Beantwoorden
  91. ricardo

     /  31 oktober 2013

    zoveelste mislukking van een volwassen mens, zoveelste mislukking om jezelf als blanke in het licht te zetten, Inclusief mezelf omdat ik nu reageer ben ik nu ook als mislukkeling de boeken in gegaan, helaas, maar wees niet getreurd tijden zullen veranderen

    Beantwoorden
  92. Dit is op Voorbeschouwing op wat komen gaat herblogden reageerde:
    Wat een mooie beschrijving van hoe ik er ook over denk is dit!!

    Beantwoorden
  93. ben meelhuysen

     /  5 juli 2014

    Robin uit Paramaribo, je visie spreekt me erg aan. Bedankt! Het is de meest verstandige die ik tot nu toe heb gelezen.

    Beantwoorden
  94. Kelly

     /  27 mei 2016

    Discriminatie en racisme heeft niks met Sinterklaas of wat dan ook te maken maar met de opvoeding van de kinderen wat breng je ze zelf Bij Rn waarom is er alleen weer in nl deze discussie en niet in Suriname en België daar word het ook gevierd en daar hoor je niks van

    Beantwoorden
  95. Marjan

     /  28 mei 2016

    Je verwoord precies zoals het voor mij ook voelt. Wat zou het toch geweldig zijn als iedereen er zo over gaat denken. Gewoon een piet met roet vegen en verder blijft alles bij hetzelfde en is het een feest voor iedereen. . Dank je voor dit schrijven, Dylan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: